علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابداری - انجمن کتابداران - آموزش کتابداری - اخبار فرهنگی و کتابداری

 

چگونگی برخورد با مراجعین کتابخانه ها

 

بدون شک برخورد صحیح ومحترمانه ورعایت اصول وقوانین برخورد در هر جای جامعه ضروری است .چراکه رفتار واخلاق نیک می تواند هم برای شخص وهم برای دیگران مفید وموثر واقع شود وحتی می تواند آدمی را به سوی موفقیت سوق دهد .این که چگونه وبا چه شیوه ای باید با دیگران برخورد کنیم خود مستلزم یاد گیری مهارتهای رفتار با دیگران است در صورت عدم داشتن مهارت ممکن است سبب دلسردی ونا امیدی فرد گردد.

کتابخانه های عمومی یکی از حساس ترین  محیط هایی است که با مراجعین باید به طرز اصولی ومنطقی برخورد کرد چرا که کتابداران مردمانی خاصند با حرفه ای خاص تر . مردمانی خاص بدان جهت که با گستره وسیعی از مخاطبان سروکار دارند ، که در  کتابخانه های  عمومی این وسعت مخاطب به روشنی به چشم می خورد . سیل مخاطبان کتابخانه ، از کودکی تازه سواد آموخته تا عالمی که عمری را به مطالعه و تالیف و پژوهش گذرانده و دانشجویی تازه وارد تا اساتید سپید مو ، همه را در بر می گیرد . این طیف وسیع مخاطب نیازمند توانایی های اخلاقی و رفتاری بسیاری است تا بتوان به هر دسته از مراجعان خدماتی مناسب نیاز ها و خصوصیاتشان ارایه کرد کوچکترین اشتباه در شیوه رفتاری وبرخورد می تواند مراجعه کننده را دلسرد کرده ویا حتی می تواند منجر به  خداحافظی فرد از دنیای کتاب وکتابخانه گردد.

کتابدار علاوه بر داشتن مهارتهای تخصصی وعلمی در زمینه کتابداری وقوه تخیل وخلاقیت وتکاپوی ذهنی وقابلیت تشخیص نیازهای اطلاعاتی مراجعه کننده ، باید توانایی برقراری ارتباط موثر با مراجعه کننده نیز داشته باشد که یکی از الگوهای برنامه های آموزشی کتابداری یونسکو است .

در آیین نامه ای که برای پرورش عده ای کتابدار در سال 1316 صادر شد داشتن گواهینامه از طرف رئیس آموزشگاه یا رئیس معارف هر محل مشعر بر حسن اخلاق وذوق کتابدوستی وحسن خط وسلامت چشم وارتباط با مردم نیز مدنظر است که خود نشانگر اهمیت بارز رعایت اخلاق در کتابداری است .

عشق واحترام به مردم اساس است .مردم دوستی صفتی است که علاقمندی کتابدار را به مردم به عنوان افراد انسانی ونه فقط جویندگان اطلاعات نشان می دهد

خوشرویی از خصوصیات کتابدار باید باشد در برخورد با مردم تنها با خوشرویی است که ممکن است راه به جایی برد

کتابدار در هنگام پاسخگویی به پرسشها باید سماجت به خرج دهد ودر دسترسی به اطلاعات یاری رسان باشد او ضمن اینکه مجموعه خود را باید مثل کف دست بشناسد در یافتن هرچه سریعتر نیاز مراجعه کننده نیز باید کوشش کند

صبوری واستقامت یکی دیگر از خصلتهای کتابدار باید حفظ شود کتابدار باید در برخورد وپی گیری پرسشها صبور باشد واز انرژی واسقامت جسمانی بالایی برخوردار باشد .

در کتابخانه ها همیشه امکانات کم وکا رطاقت فرسا زیاد هست ودر کنار آن  کتابدار باید قادر باشد با فروتنی و بدون چشم داشت به مردم عشق بورزد و گرنه بهتر است رنج کتابدار شدن را متحمل نشود ، چرا که کاری بس یکنواخت و خسته کننده به نظر خواهد آمد.

بنابراین نتیجه می گیریم که صلاحیت وبر خورد انسانی ، باعث دلگرمی وتمایل بیشتر مراجعه کننده به استفاده از کتابخانه می شود .کتابدار باید همانند یک دوست با همه ارتباط برقرار کند وبه همه یاری رسانده واز روحیه همکاری  بالایی برخوردار باشد .

 

[ ۱۳٩۱/٥/٥ ] [ ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ ] [ جمشید چایانی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه