علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابداری - انجمن کتابداران - آموزش کتابداری - اخبار فرهنگی و کتابداری

روان‌شناسان شناختی، به روش‌های مختلفی دست یافته‌اند که می‌تواند به نحو چشمگیری حافظه شما را تقویت کند. راهبردهایی مانند بسط، مرور ذهنی و وسایل یاد یار می‌توانند به شما در بهتر به خاطر سپردن آنچه مطالعه می‌کنید کمک کنند. به خدمت گرفتن چند تا از این راهبردهای اثبات شده در هنگام مطالعه می‌تواند تفاوت بارزی در عملکرد درسی و نتایج امتحانی شما به وجود آورد.

در این زمینه، دو تا از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید بکنید، یکی اجتناب از حفظ کردن و با عجله آماده شدن برای امتحان و دیگری یک خواب خوب شبانه است. پژوهش‌ها نشان می دهد که شب تا صبح درس خواندن، روش بسیار غیرموثری برای یادگیری معلومات جدید است و خواب می‌تواند به استحکام حافظه و عملکرد بهتر در امتحان کمک کند.

در حوزه روان‌شناسی شناختی، چند راهبرد مختلف برای تقویت حافظه وجود دارد که اثر بخشی آن‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و به اثبات رسیده است. در این مقاله با برخی از این روش‌ها آشنا می‌شویم:

1- توجه خود را بر روی آن چه مطالعه می‌کنید متمرکز سازید
توجه یکی از مؤلفه‌های عمده حافظه است. به منظور آن که اطلاعات از حافظه کوتاه مدّت به حافظه بلند مدّت منتقل گردند، شما باید به طور فعّال به آن‌ها توجه کنید. سعی کنید در محیط‌هایی بدون سر وصدای موجب حواس‌پرتی مثل تلویزیون، موسیقی و ... مطالعه کنید.

2- از حفظ کردن مطالب و با عجله برای امتحان حاضرشدن بپرهیزید
جلسات منظمی برای مطالعه در نظر بگیرید. مطالعه مطالب در طول چند جلسه، زمان کافی برای پردازش مناسب اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزانی که به طور مرتب مطالعه می‌کنند بسیار بهتر از کسانی که تمام مطالب را در یک جلسه طولانی مطالعه می‌کنند، مطالب را به یاد می‌آورند.

3- اطلاعاتی که مطالعه می‌کنید را سازماندهی کنید
پژوهشگران دریافته‌اند که اطلاعات در حافظه به صورت خوشه‌ای سازماندهی شده‌اند. شما نیز می‌توانید به بهره‌گیری از این ویژگی به ساختاردهی و سازماندهی مطالبی که مطالعه می‌کنید بپردازید. سعی کنید مفاهیم و عبارت‌های مشابه یا مرتبط را با هم گروه‌بندی کنید.

4- از وسایل یاد یار برای به خاطر سپردن اطلاعات استفاده کنید
منظور از وسایل یادیار، روشی است که دانش‌آموزان معمولاً از آن‌ها برای یادآوری مطالب کمک می‌گیرند. برای مثال، شما می‌توانید عبارتی که باید به یاد آورید را به چیزی که خیلی برایتان آشناست مرتبط سازید. بهترین یادیارها آن‌هایی هستند که تصورات مثبت، شوخی‌ها یا چیزهای تازه و ابتکاری را به خدمت می‌گیرند. مثلاً قافیه یک شعر، یک آواز و یا یک جوک ممکن است به شما در به یادآوردن بخش خاصی از اطلاعات کمک کنند.

5- اطلاعات را در ذهن‌تان بسط دهید و مرور کنید
برای به خاطر آوردن اطلاعات، شما باید آنچه مطالعه کرده‌اید را در حافظه بلند مدّت خود قرار دهید. یکی از موثرترین روش‌ها، بسط و مرور نام دارد. یک مثال از این روش این است که ابتدا تعریف عبارت‌های کلیدی را بخوانید، سپس با دقت بیشتر آن تعریف‌ها را مطالعه کنید و سرانجام به مطالعه تشریح جزئیات معنی آن عبارت‌ها بپردازید. پس از چند بار تکرار این فرایند، یادآوری این اطلاعات بسیار بهتر و آسانتر خواهد شد.

6- اطلاعات تازه را با چیزهایی که قبلاً می‌دانستید ارتباط دهید
هنگامی که مطالب ناآشنا و تازه‌ای را مطالعه می کنید، مدتی را به فکر کردن در مورد این که این اطلاعات چه ارتباطی با دانسته‌های قبلی شما دارد اختصاص دهید. با ارتباط برقراری کردن بین ایده‌های جدید و دانسته‌های موجود قبلی، احتمال به خاطر آوردن اطلاعات تازه به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

7- مفاهیم را در ذهن‌تان مجسّم کنید
بسیاری از افراد با مجسّم کردن اطلاعاتی که مطالعه کرده‌اند، قدرت حافظه و به یادآوری خود را بهبود چشمگیری می‌بخشند. به عکس‌ها، نمودارها و سایر تصاویر کتاب‌های درسی‌تان توجه کنید. حتی اگر چنین تصاویری وجود ندارد می‌توانید خودتان ایجاد کنید. در حاشیه یادداشت‌هایتان شکل یا نمودار بکشید یا از ماژیک‌های رنگی برای برجسته‌سازی و گروه‌بندی مطالب مرتبط استفاده کنید.

8- مفاهیم جدید را به فرد دیگری آموزش دهید
پژوهش‌ها نشان می دهد که خواندن مطالب با صدای بلند، در به خاطر سپردن آن‌ها بسیار موثر است. روان‌شناسان همچنین دریافته‌اند که در صورتی که دانش‌آموزان به «تدریس» مفاهیم جدید به دیگران بپردازند، درک و یادآوری آن‌ها بهبود پیدا خواهد کرد. شما می‌توانید با آموزش دادن مفاهیم و اطلاعات جدید به دوست یا همکلاس خود، این رویکرد را امتحان کنید.

9- به اطلاعات پیچیده توجه بیشتری کنید
آیا تا کنون متوجه شده‌اید که به یاد آوردن اطلاعات ابتدایی یا انتهایی یک فصل، گاهی چقدر آسانتر است؟ پژوهشگران دریافته‌اند که موقعیت قرار گرفتن اطلاعات می‌تواند در به یادآوردن آن‌ها نقش داشته باشد. در حالی که به یاد آوردن اطلاعات میانی ممکن است دشوار باشد، شما می‌توانید با صرف وقت بیشتر و مرور اطلاعات از اوّل و یا تجدید ساختار اطلاعات، بر این مشکل فائق آیید. هنگامی که به یک مفهوم پیچیده و سخت برخوردید، زمان بیشتری را صرف به خاطر سپاری آن کنید.

10- روش مطالعه خود را تغییر دهید
یک راه عالی برای افزایش قدرت یادآوری مطالب، تغییر گاه به گاه روش مطالعه است. اگر به مطالعه در یک مکان معین عادت کرده‌اید، سعی کنید جایتان را عوض کنید. اگر بعد از ظهرها مطالعه می‌کنید، هر روز صبح چند دقیقه‌ای را به مرور اطلاعاتی که روز قبل مطالعه کرده‌اید اختصاص دهید. با افزودن یک عنصر جدید به جلسات مطالعه خود می‌توانید اثربخشی تلاش‌هایتان را افزایش دهید و قدرت یادآوری خود را بهبود بخشید.

 

 

 

[ ۱۳٩۱/٦/٢۸ ] [ ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

 اهداف اداره منابع و امور فرهنگی همسو با هم است.

مدیرکل امور کتابخانه ها در جمع کارشناسان منابع کتابخانه های عمومی کشور گفت:اهداف اداره منابع و امور فرهنگی همسو با هم است و هدف مشترکی را دنبال می کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی، ابراهیم شمشیری مدیرکل امور کتابخانه ها گفت: بدنه امور کتابخانه های ما سنتی بوده و در سال های اخیر نسبت به مکانیزه نمودن فعالیت های کتابخانه ها اقدامات ویژه ای صورت گرفته است. در این راستا بازدیدهایی طی 2 سال اخیر از تمام کتابخانه های استان ها به عمل آمده و شاخص های مطرح در کتابخانه ها شناسایی شده است.
شمشیری در ادامه در خصوص نرم افزار جدید کتابخانه ها و قابلیت ارزیابی عملکرد تمامی کتابخانه ها از طریق این نرم افزار اشاره کرد.
وی در خاتمه در خصوص دانش کتابداری، وجین و امانت بین کتابخانه ای مواردی را مطرح و بر راهاندازی مراکز مبادله استانی و شهرستانی در راستای افزایش منابع کتابخانه ها تاکید کرد.
 

 

[ ۱۳٩۱/٦/٢۱ ] [ ٦:٠٠ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

 

انجمن کتابخانه ها نقش پایگاه فرماندهی نهضت مطالعه را دارند

در اولین روز از هشتمین گردهمایی انجمن کتابخانه های سراسر کشور، سید جواد سادات فاطمی معاون اموراستان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: انجمن کتابخانه های عمومی نقش پایگاه فرماندهی نهضت مطالعه را دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری، معاون اموراستان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این گردهمایی اظهار داشت: انجمن ها باید هماهنگی های لازم را در خصوص جذب اندیشه و سیاست دستگاه های مختلف در راستای ترویج کتابخوانی داشته باشند.
وی عنوان کرد: در جلسات انجمن باید نقاط ضعف و قوت سنجیده شود و با هماهنگی و همفکری دیگر دستگاه ها تصمیمات مناسبی در خصوص ترویج کتابخوانی و مدیریت مطالعه اتخاذ شود.
سادات فاطمی در ادامه با اشاره به جایگاه کنونی انجمن های کتابخانه های عمومی کشور، گفت:  در گذشته  انجمن ها به صورت یک انجمن مالی و حمایتی به ایفای وظیفه می پرداختند، اما در طی تحولات اخیر با تغییر این نگاه، پیگیری موضوعات مالی از اقدامات این نهاد خارج شده است.
وی با بیان اینکه در طی مدت دو سال اخیر از تمام ظرفیت انجمن های کتابخانه ها در راستای نهادینه سازی فرهنگ مطالعه استفاده شده است،گفت: با توجه به ضرورت و اهمیت این موضوع از فعالان برگزاری جلسات در سطح استان ها تقدیر و تجلیل شد و انجمن هایی که کارنامه پرباری نداشتند مورد تذکر قرار گرفتند.
معاون اموراستان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با تاکید بر ضرورت پایبندی مسئولان به نهادینه سازی ارزش های معنوی در جامعه، گفت: " در عصرعمل و مدیریت جامعه، مفهوم دینی و آموزه های دینی را باید ثابت کنیم و به دنیا بفهمانیم که عزت همیشه در سایه اتصال به خداوند معنا می یابد، همان گونه که این موضوع را در جامعه کنونی به نظاره هستیم "

[ ۱۳٩۱/٦/٢۱ ] [ ٥:٥٧ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

 

سخنرانی مهندس منصور واعظی دبیرکل نهاد در مراسم چشمه حکمت سالروز دیدار تاریخی کتابداران سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب - 21 تیر 1391

مهندس منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم سالروز دیدار رهبر معظم انقلاب با کارکنان و مدیران و کتابداران نهاد که در سالن همایش وزارت کشور برگزار شد، در حضور جمع زیادی از کتابداران و اعضای انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی کشور به ایراد سخن پرداخت که متن کامل سخنرانی وی در ادامه ارائه می‌شود.
روز 29 تیر امسال یادآور یک رویداد بزرگ و مبارک در تاریخ حیات «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» است. 29 تیر اولین سالگرد شرفیاب‌شدن جمع کثیری از کارکنان و مدیران «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» به محضر ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌ا... العظمی امام خامنه‌ای است. فرارسیدن سالگرد این توفیق بزرگ و پربرکت و به‌یادماندنی را به همه همکارانم در نهاد، تبریک می‌گویم.
بنده و همه کارکنان و مدیران در نهاد کتابخانه‌ها که در زمره سربازان گوش به فرمان حضرت امام خامنه‌ای هستیم، عمیقاً و صمیمانه و از دل و جان از آن رهبر فرزانه، ممنون و سپاسگزاریم که با درخواست ما برای زیارتِ ایشان موافقت کردند و مریدان و عاشقان جان بر کفشان در این مجموعه را به حضور طلبیدند و ما را از برکات انفاس قدسی ولایی و راهنمایی‌ها و رهنمودهای حکیمانه‌شان بهره‌مند ساختند.
ولی امر مسلمین جهان در آن دیدارِ به‌یادماندنی، با عنایتی خاص و لطفی بزرگوارانه، کتابداران را مورد تفقد قرار داده و از فعالیت‌های آنها قدردانی کردند. بی‌تردید، این عنایت حضرت آقا به کتابداران همچون نگینی درخشان در خاطره و حافظه و جان و دل کتابداران و همه کارکنان نهاد باقی خواهد ماند و به انجام وظیفه و ایفای نقششان، نورانیت و تقدس و برکت و تحرک خواهد بخشید؛ ان‌شاءا...
حضرت امام خامنه‌ای در شرفیابی کارکنان نهاد به محضر شریفشان، بر نقش و اهمیت کتاب تأکید کرده و فرمودند: «هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد.» معظم‌له تصریح فرمودند که «جای کتاب را، هیچ چیزی نمی‌گیرد.» مقام عظمای ولایت امر، همچنین بر «اهتمام به کتاب» تصریح فرمودند. ولی امر مسلمین جهان در بیاناتشان بر این نکته تأکید کردند که «به کتاب بایستی اهتمام ورزید. اهتمام به کتاب در واقع، قوامش به اهتمام به کتابخوانی است. در جامعه باید سنت کتابخوانی رواج پیدا کند.»
رهبر فرزانه و حکیم انقلاب در بخشی از فرمایشاتشان به تبیین نقش و اهمیت وظیفه کتابداران پرداختند. مقتدا و مولای ما، نقش و وظیفه کتابدار را مهم و تأثیرگذار ارزیابی کرده و کتابدار را مرجعی برای راهنمایی مراجعه‌کنندگان به کتاب دانستند. حضرت آیت‌ا... العظمی امام خامنه‌ای در بخش دیگری از بیاناتشان درباره نقش و وظیفه کتابدار چنین فرمودند: «کتابدار صرفاً آن کسی نیست که خدمت آوردن و دادن کتاب را برعهده می‌گیرد، کتابدار می‌تواند منبع و منشأ و مرجعی باشد برای راهنمایی مراجعه‌کنندگان به کتاب.» ولی امر مسلمین جهان همچنین به ضرورت «تدوین برنامه‌های مطالعاتی برای قشرهای مختلف» اشاره کردند و اینگونه فرمودند: «یکی از چیزهایی که ما امروز خیلی احتیاج داریم، برنامه‌های مطالعاتی برای قشرهای مختلف است... مجموعه متصدیان امر کتاب - چه در وزارت ارشاد، چه در مجموعه کتابخانه‌ها - روی این مسئله باید کار جدی کنند، در بخش‌های مختلف، برای قشرهای مختلف، به شکل‌های مختلف، با تنوع متناسب، سیر مطالعاتی درست کنند.»
یکی دیگر از نکات بسیار مهم، در رهنمودهای مقام عظمای ولایت امر، روشنگری‌های ایشان درباره کتاب‌های مضر بوده است. حضرت امام خامنه‌ای در این خصوص خطاب به کارکنان نهاد چنین فرمودند: «لزوماً هر کتابی مفید نیست و هر کتابی غیرمضر نیست. بعضی کتاب‌ها مضر است.» ایشان در ادامه بیاناتشان به مسئولان نهاد و دیگر مجموعه‌های مرتبط با امر کتاب اینگونه رهنمود دادند که: «مجموعه‌ای که متصدی امر کتاب است، نمی‌تواند با اتکا به این فکر که ما آزاد می‌گذاریم، خودشان انتخاب کنند، هر کتاب مضری راوارد بازار کتابخوانی کند - همچنان که داروهای مسموم را، داروهای خطرناک را، داروهای مخدر را متصدیان امور این داروها آسان و بی‌قید در اختیار همه نمی‌گذارند، از دسترس دور نگه می‌دارند، گاهی هشدار می‌دهند - این یک خوراک معنوی است، اگر فاسد بود، اگر مسموم بود، اگر مضر بود، ما به‌عنوان ناشر، به‌عنوان کتابدار، به‌عنوان کتابخانه‌دار، به‌عنوان متصدی پخش - به هر عنوانی که با کتاب ارتباط دارد - حق نداریم این را در اختیار افرادی قرار دهیم که آگاه نیستند، ملتفت نیستند.»
بنده و همه همکاران در خانواده بزرگ «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» باید به نحوی عمل کنیم که منویات و فرامین مقتدا و مولای ما و ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه‌ای دقیقاً و به طور کامل اجرا شده و محقق شود؛ به گونه‌ای که اگر بار دیگر توفیق زیارت حضرت آقا دست داد، ایشان از عملکرد ما راضی باشند؛ زیرا بی‌تردید رضایت حضرت آیت‌ا... العظمی امام خامنه‌ای از ما به معنایِ رضایت حضرت حجت(عج) و رضایت ائمه معصومین(ع) و از همه بالاتر، رضایت خداوند از ماست. ان‌شاءا... که با کار و تلاش مضاعف، شایسته چنین توفیقی شویم.
 
 
منصور واعظی
دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
 

[ ۱۳٩۱/٦/٢۱ ] [ ٥:٥۳ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

 

مدیرکل امور استان ها و انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور:ترویج فرهنگ مطالعه با استفاده از ظرفیت دیگر دستگاه ها انجام شود

در هشتمین گردهمایی کارشناسان انجمن ها ی کتابخانه های عمومی سراسر کشور در شهرکرد، حجت الاسلام سید علی حسینی مدیرکل امور استان ها و انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه با استفاده از ظرفیت سازمان ها تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی چهارمحال و بختیاری، مدیرکل امور استان ها و انجمن های نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت:کار و فعالیت در عرصه کتابخوانی به دوراز هیچ حاشیه سیاسی با هدف ارتقای فرهنگ جامعه از سوی متولیان کشور در دست انجام است.
وی از فرهنگ به عنوان اهرم توسعه کشور نام برد و گفت: تمام افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند باید پیروی از منویات مقام معظم رهبری را در راستای پیشرفت و توسعه بیش از پیش کشور در دستور کار خود قرار دهند.
حسینی در ادامه انجمن ها را یکی از ارکان مهم و اصلی هر سازمان برشمرد و افزود: اگر سه رکن اصلی در هر سازمانی مورد توجه قرار بگیرد یکی از این ارکان مهم انجمن ها هستند، چرا که فعالیت انجمن ها در هر بستری قابل مشاهده و لمس است.
وی گفت: با توجه به اهداف سند چشم انداز 1404 کتابخانه ها، لازم است انجمن ها با بررسی این سند، بستر توسعه و پیشرفت کشور را بیش از گذشته فراهم نمایند تا کشور بتواند در آینده ای نزدیک به لحاظ فرهنگی، توسعه علمی و فن آوری حرف اول را درسطح خاورمیانه و آسیا داشته باشد.
حسینی با تاکید بر اینکه فعالیت در این عرصه از اجر اخروی برخوردار است، افزود: فعالیت در عرصه مطالعه و کتابخوانی لطف بزرگ الهی است که متولیان امر باید با استناد به آن بتوانند در راستای تحقق اهداف آن تلاش مضاعف داشته باشند.

[ ۱۳٩۱/٦/٢۱ ] [ ٥:٤٩ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

استقبال از بخش کودک درکتابخانه های عمومی شهرستان کبودراهنگ روز شنبه جلسه ماهیانه فعالیت های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کبود راهنگ و امور کتابخانه ها با حضور تعدادی از کارشناسان فرهنگی و حوزه کتاب تشکیل شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان : سیدجواد معینی روز شنبه در جلسه ماهیانه فعالیت های فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کبود راهنگ و امور کتابخانه ها که با حضور تعدادی از کارشناسان فرهنگی و حوزه کتاب همراه بود اظهار داشت: شهرستان کبود راهنگ از لحاظ سرانه کتاب در رتبه سوم استان و از لحاظ استفاده از طرح «کتاب من» در رتبه نخست استان همدان قرار دارد.

وی با اشاره به بخش مجزای کودک در کتابخانه های کبود راهنگ که در بهمن ماه سال 1390 افتتاح شده بود افزود: بخش کتابخانه کودک در کتابخانه شهید اشرفی اصفهانی مورد استقبال کودکان قرار گرفته است و این امر باعث شده است تا امکانات بیشتری را در این فضا ایجاد کنیم .

وی با تاکید بر اینکه کودکان با داشتن یک فضایی کودکانه احساس راحتی بیشتری را در این فضا داشته اند گفت: پیش از این در فضایی که همه سنین حضور داشتند کمتر شاهد بودیم که کودکان هم حضور داشته باشند ولی با این فعالیت شاهد هستیم که کودکان در این غرفه حاضره شده و مشغول فعالیت هایی نظیر نقاشی و شنیدن قصه و خواندن کتاب می شوند.

رئیس امور کتابخانه های شهرستان کبود راهنگ با بیان این که در مرحله نخست راه اندازی بخش کودک در کتابخانه های کبود راهنگ مجموع منابع بخش مجزای کودک این کتابخانه ها شامل شش هزار عنوان کتاب می شود و بخش منبع از مخزن کتابخانه جداست، گفت: این بخش دارای میز و صندلی استاندارد کودک و کتاب برای سه رده سنی کودکان است و در بخش مستقل کودک کتابخانه ها با نقاشی هایی برای این گروه سنی و تزییناتی مناسب و زیبا آراسته شده اند تا بتوانند محیطی شاد را برای کودکان رقم بزنند.

وی در خصوص اهمیت بخش کودک گفت: ترویج کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان، به معنای تلاش برای علاقه مند کردن آن ها به مطالعه و ایجاد عادت به مطالعه به عنوان یک برنامه ی روزانه است.

رئیس امور کتابخانه های شهرستان کبود راهنگ ابراز داشت: کسانی که به وضعیت زندگی و نیازهای کودک و نوجوان امروزی آگاهی دارند می دانند که کتاب امن ترین پناهگاه کودک و نوجوان است.

وی عنوان کرد: کودک امروزی خیلی زود دنیای کودکی را ترک می کند ولذا باید با توجه به اینکه امروزه کتاب در مقایسه با کامپیوتر و دنیای اطلاعات تازگی زیادی را برای جوانان ندارد لذا باید از دوران کودکی برای مطالعه و فرهنگ مطالعه برنامه ریزی کرد تا این یک عادت شود.

[ ۱۳٩۱/٦/٢۱ ] [ ٥:٤٥ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

راه اندازی اولین ایستگاه های مطالعه در استان همدان استانداری ، بیمارستان های بعثت ، بهشتی و ترمینال های برون شهری همدان دارای ایستگاه مطالعه می شوند.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان همدان مدیرکل اموراجتماعی استانداری همدان در جلسه هماهنگی راه اندازی ایستگاههای مطالعه دراین استان عنوان داشت: تمامی نهادها وسازمانهای اجرایی برای تحقق فرامین رهبری درخصوص ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی باید همت خود را دوچندان نمایند. بهرام نیا با تاکید برعزم جدی مدیران استان جهت راه اندازی ایستگاه مطالعه این اقدام را علاوه بربرنامه ریزی برای فرهنگ سازی مطالعه دربین اقشار جامعه ، پاسخ به منویات مقام معظم رهبری واجرایی نمودن مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور وشورای اجتماعی دولت در این خصوص برشمرد وخواستار حمایت جدی مدیران ارشد استان از این طرح شد و انجام آن  را تکریم ارباب رجوع دربالاترین درجه دردوایر دولتی ،اماکن عمومی ،درمانی و... دانست. دراین جلسه که دردفتر مدیر کل اموراجتماعی و با حضور آقایان محمودی مدیرکل حمل ونقل وپایانه های استان ، جلالوند معاون درمان شهرستان همدان ،شاهرخی رئیس بیمارستان بعثت همدان ، اخوان کارشناس اموراجتماعی استانداری ، شهنوازیان نماینده اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان همدان ، احمدی کارشناس ایستگاههای مطالعه اداره کل کتابخانه های عمومی استان و محبیان رئیس کتابخانه های شهرستان همدان برگزار شد استعدادی مدیرکل کتابخانه های استان نیز ضمن تقدیر وتشکر از مدیران وروسای ادارات وسازمانها بالاخص مدیران ارشد استان در حمایت وهمراهی با این اداره کل درراه اندازی ایستگاههای مطالعه توضیحاتی درمورد چرایی وچگونگی طرح ارائه نمود ودلایل عمده آنرا پاسخ به دغدغه های رهبر معظم انقلاب درترویج فرهنگ مطالعه دربین اقشار جامعه وافزایش کمی وکیفی وضعیت کنونی مطالعه وکتابخوانی در جامعه قلمداد نمود.درپایان جلسه درخصوص راه اندازی ایستگاههای مطالعه مصوباتی مطرح وتصویب شد که از اهم آنها می توان به راه اندازی ایستگاههای مطالعه دراستانداری بعنوان ایستگاه مطالعه معین ، ترمینال های برون شهری همدان وملایر (ودر صورت مهیا شدن شرایط در سایر ترمینالهای شهرستانهای استان)و همچنین استقرار ایستگاه مطالعه درمراکز درمانی و بهداشتی که درمرحله اول بیمارستان بعثت وبهشتی موردتائید قرار گرفت.
 

[ ۱۳٩۱/٦/٢۱ ] [ ٥:٤٠ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

[ ۱۳٩۱/٦/٦ ] [ ۸:٤٧ ‎ق.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

راه مطالعه صحیح


دکتر فیل ریس، در کتاب «۵۰۰ نکته درباره مطالعه» و دکتر عین الله خادمى در کتاب «مطالعه روشمند» چنین نوشته ‏اند:


۱٫ برخى افراد ترجیح مى‏دهند در سکوت مطالعه کنند و برخى در سروصدا. بعضى صندلى راحتى را مى‏پسندند و بعضى دراز کشیدن یا نشستن رسمى را. اصلاً وسواس به خرج ندهید و در هر حالتى که راحت‏تر هستید، مطالعه خود را آغاز کنید.


۲٫ اگر مکان مطالعه شما کمى آشفته و به هم ریخته است، مرتب کردن آن را به نیم ساعت پس از مطالعه موکول کنید؛ زیرا در این صورت، در حین مرتب کردن اتاق، به مطالبى که مطالعه کرده‏ اید، فکر خواهید کرد و زمان مفیدى را از دست نخواهید داد.

۳. گاهى اوقات از مکان‏هاى استثنایى و هیجان‏ انگیز استفاده کنید تا مطلبى که مطالعه مى‏کنید، همراه آن خاطره در ذهن شما ماندگار شود؛ مثلاً در یک شب بارانى با یک چتر و یک چراغ قوه زیر باران روید و مطلب را مطالعه کنید و یا در یک مکان تاریخى و قدیمى، به تفکر و مطالعه در مورد مطلب مورد علاقه خود بپردازید.


۴٫ اگر امکان داشته باشد، موضوع مورد مطالعه شما با مکانى که انتخاب مى‏کنید، هماهنگى و سنخیت داشته باشد. این کار، به افزایش بهره ‏ورى شما کمک بسیار مى‏کند. این هماهنگى، شامل ابزار و لوازم مورد نیاز نیز مى‏شود.


۵٫ قبل از انتخاب محل مطالعه خود، چند خصوصیت مهم و ایده ‏آل را براى مکان مطالعه، در ذهن خود فهرست کنید تا راحت‏تر بتوانید آن را بیابید.


۶٫ در مکان مطالعه شما، باید راهى براى خیره شدن به دور دست وجود داشته باشد؛ زیرا توقف در مطالعه و چشم دوختن به بى‏نهایت، در افزایش کارآیى مطالعه بسیار سودمند است؛ حداقل گاهى به سقف اتاق خیره شوید.


۷٫ هیچ گاه مطالعه خود را به حضور در مکان خاصى مشروط نکنید؛ زیرا در این صورت بهانه‏ اى مى‏یابید تا در سایر مکان‏ها از مطالعه بگریزید. به یاد داشته باشید که در حقیقت، «مکان مطالعه، جایى است که شما هستید».


۸٫ دقت کنید که میزان نور، دماى محیط، شکل صندلى و سایر شرایط، در مکان مطالعه شما به گونه‏ اى نباشند که شما را خواب آلوده کنند.


۹٫ تهویه خوب و اکسیژن زیاد در مکان مطالعه، شرطى حیاتى است.

 

 

روش مطالعه‏


۱٫ به قول آدریل جانسون، خوب کتاب خواندن را نمى‏توان از خواص مادرزادى دانست. براى قرائت، بدون شک، پرورش خاصى لازم است.


۲٫ بهترین روش کتاب‏خوانى، روشى است که خواننده در این کار بتواند زیبایى‏هاى چیزى را که مى‏خواند، دریابد و به هنگام لزوم، معایب آنها را بفهمد و این از راه پرورش و ممارست حاصل مى‏گردد.


۳٫ در معانى کلماتى که براى نخستین بار مى‏بینید، دقت کنید. بیهوده تصور نکنید که سیاق مطلب، آن معانى را براى ما کشف مى‏کند. همان زمان، بهترین وقت براى رفتن به سراغ فرهنگ لغت است.


۴٫ امیل فاگه، نویسنده فرانسوى، عقیده دارد که باید در خواندن کتاب استقامت داشته باشیم. استقامت، لجاجت نیست؛ بلکه نوعى بردبارى است که ذوق ما را مى‏پرورد و درک ما را عمیق مى‏کند.


۵٫ مون تنى، دانشمند شهیر فرانسوى، درباره انتخاب کتاب و روش کتاب‏خوانى نظریه اى بسیار بدیع و زیبا دارد. یکى از این عقاید، آن است که براى وصول به عمق معناى یک کتاب خوب، باید آن را دوبار بخوانیم و با آن ارتباط دائمى داشته باشیم. یک اثر پربها، ما را مدت‏ها سعادتمند مى‏سازد. ما نمى‏توانیم با یک بار خواندن، به این درجه از خوشبختى برسیم؛ هر چند در این یک‏بار، دقت فوق العاده به کار بریم.


۶٫ همچنین وى معتقد است که اگر بخواهیم از کتابى که خوانده‏ ایم، نظر صحیحى پیدا کنیم، باید درباره آن گفت‏گو کنیم. کتاب‏هاى خوب، افق گفتگوهاى پرثمر را به روى ما مى‏گشایند و این، همان چیزى است که ما آن را مباحثه مى‏نامیم.


۷٫ در کتاب «۵۰۰ نکته درباره مطالعه» آمده است: یکى از روش‏هاى خوب مطالعه، استفاده از یادداشت بردارى است. فقط توجه کنید که به جاى یادداشت، رونویسى نکنید! طرح‏هاى گوناگون بریزید؛ نکات مهم یادداشت را برجسته‏ تر بنویسید و اگر مطلبى را درک نمى‏کنید، به صورت سؤال یادداشت بردارید.


۸٫ در کتاب «روش‏هاى تسریع در خواندن و درک» پیشنهاد شده است که هنگام مطالعه، ابتدا خلاصه مطلب را که اغلب در ابتداى مقاله یا کتاب آمده است، بخوانید؛ سپس عنوان‏ها و فهرست اجمالى کتاب را مطالعه کنید و بعد چند سطر از ابتداى هر عنوان را مطالعه کنید؛ زیرا مهم‏ترین مطالب، معمولاً در همین خطوط ابتدایى هستند و سرانجام سایر توضیحات و تفاسیر کتاب را بر اطلاعات خود بیفزایید.


۹٫ از همان زمان مطالعه، براى به کار بستن آن چه مى‏آموزید، برنامه‏ریزى کنید. به قول تولد، «مطالعه و عمل نکردن، مانند شخم زدن و بذر نپاشیدن است».


۱٫ کیفیت مطالعه را بالا ببرید؛ به روخوانى سطحى در حالت پراکندگى فکر قناعت نکنید و با مفهوم و معناى مطلب، ارتباط برقرار سازید تا آن چه را که مورد نیاز است، به خوبى درک کنید.


۲٫ حجم مطالعه، حواس شما را پرت نکند؛ مطالعه بیشتر و سریع‏تر، تنها بهانه ‏اى براى بیشتر دانستن است؛ پس ابتدا آن چه را مى‏خواهید بدانید و بفهمید، برداشت کنید و آن گاه با کلمات «سرعت» و «بیشتر» وسوسه شوید.


۳٫ قبل از آن که از موضوع اصلى کتاب منحرف شوید و به مطلب دیگرى بپردازید، قسمت‏هایى را که دوست دارید به خاطر بسپارید، مشخص کنید.


۴٫ حتماً براى مطالعه خود برنامه ‏ریزى داشته باشید. این که قصد یادداشت بردارى دارید یا خیر، در مورد چه موضوعى باید تمرکز کنید، چه سؤالاتى در ذهن دارید که در این کتاب جواب آنها را مى‏جویید و، همه باید از قبل برنامه‏ ریزى شده باشند.


۵٫ باید کتابى که مطالعه مى‏کنید، مختص به خود شما باشد تا به راحتى در آن علامت‏گذارى و نکته نویسى کنید. استفاده از مداد یا ماژیک رنگى، به شما امکان مى‏دهد تا در مراجعه مجدد به کتاب، بهره بیشترى ببرید؛ هر چند نباید این خطوط رنگى، استفاده شما را از سایر خطوط کتاب کاهش دهد.


۶٫ هنگام مطالعه، همواره یک قلم در دست داشته باشید؛ زیرا مطالعه، آنگاه کارآیى مطلوب مى‏یابد که همراه با مطالعه سؤالات، ذهن خود را با آموزه ‏هاى کتاب تطبیق دهید و در حاشیه آن یادداشت کنید.


۷٫ میان مطالعه و سایر کارهاى خود، تعادلى به وجود آورید تا هم از خواندن خسته نشوید و هم تجربه و عمل را به بهره‏ ورى مطالعه خود بیفزایید.


۸٫ مطالعه پراکنده، با موضوعات گوناگون و متناقض، موجب کاهش بهره‏ ورى شما مى‏شود؛ سعى کنید در نوع کتابى که براى مطالعه انتخاب مى‏کنید، مطالعات قبلى خود را در نظر آورید تا نظم فکرى شما به هم نخورد.


۹٫ اگر بتوانید از هر کتابى که مى‏خوانید، نکات مهم و کلیدى آن را خلاصه بردارى کنید، بر کارآیى مطالعه شما مى‏افزاید. این راهکار، آنگاه ارزشمندتر مى‏شود که خواننده به زبان و عبارات خودش، مطالب را یادداشت کند.


۱۰٫ به یاد داشته باشید که علاقه و انگیزه، در مورد مطلبى که براى مطالعه انتخاب کرده ‏اید، به بهره ‏ورى شما از آن چه مى‏خوانید، بسیار مى‏افزاید.


۱۱٫ گاهى قرار دادن یک پاداشِ مشروط براى مطالعه حجم خاصى از کتاب، به هیجان و لذت مطالعه مى‏افزاید و نوعى اثر تشویقى بر فرد مى‏گذارد. این پاداش‏ها، مى‏تواند دیدن یک برنامه تلویزیونى، رفتن به مکانى خاص، انجام یک فعالیت مورد علاقه یا حتى خوردن یک خوراکى مورد علاقه باشد؛ مشروط بر این که میزان تعیین شده، مطالعه شده باشد.


 رنگ کاغذ، رنگ قلم، نحوه نشستن، فاصله 12-چشم با کتاب، نور محیط و سایر شرایط مکانى نیز در کارآیى مطالعه شما کاملاً مؤثرند.تمرکز مطالعه‏


دکتر خادمى در کتاب «مطالعه روشمند»، نکاتى را براى ایجاد تمرکز حواس لازم مى‏داند که عبارتند از:


۱٫ علاقه به موضوع مورد مطالعه، یکى از علل مهم ایجاد تمرکز و دقت در حین مطالعه است.


۲٫ هماهنگى اراده و تخیل نیز در این رابطه کارساز است؛ به عبارت دیگر، چشمان فرد بر صفحه کتاب و افکارش در حال پرواز به دور دست‏ها نباشد.


۳٫ برخى مسائل جسمى و روحى نیز مى‏توانند تمرکز فرد را بر هم بزنند؛ مانند گرسنگى، تشنگى، بیمارى، نگرانى و اضطراب.


۴٫ برخى مسائل محیطى نیز از عوامل برهم زننده تمرکزند؛ مانند سروصداى زیاد، نور زیاد یا کم، لباس نامناسب و… .
آقاى حق جو در کتاب «روش‏هاى تسریع در خواندن و درک»، چند نکته مهم دیگر را نیز بر این فهرست مى‏افزاید که عبارتند از:


۵٫ یکى از مهم‏ترین عوامل بر هم خوردن تمرکز، عجله و شتاب است. این حالت، سطح مطالعه را کاهش مى‏دهد و تمرکز را بر هم مى‏زند.


۶٫ یکى از مسائل قابل توجه دیگر، سنگینى معده و سیرى بیش از حد است و به قول حضرت رسول اکرم صلى‏الله‏ علیه‏ وآله، «پرى معده و سیرى زیاد، به وجود آورنده حماقت است». این، همان خواندن و نفهمیدن و به عبارتى، عدم تمرکز و عدم ارتباط، با مفهوم کتاب است.


۷٫ انتخاب زمان مناسب، از عوامل ایجاد تمرکز است؛ مثلاً پس از استراحت، خصوصاً در صبحگاهان، بهترین حالت تمرکز و ساعات خستگى و کسالت، نامناسب‏ترین اوقات، براى تمرکزند؛ البته در صبحگاهان، لازم است قدرى ورزش کنید تا بدن آمادگى لازم را به دست آورد.


۸٫ نظم و انضباط در نوع، ساعت و مکان مطالعه، همگى از عوامل ایجاد کننده تمرکز مى‏باشند.

سرعت مطالعه


۱٫ دکتر فیل ریس پیشنهاد مى‏کند که اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، حتماً ابتدا به فهرست کتاب نظرى دقیق بیندازید تا نسبت به موضوعات کلى کتاب آگاهى پیدا کنید.


۲٫ تند خوانى، همیشه مناسب نیست و در مطالبى که به تعمق و تأمل نیاز دارد، اصلاً نباید به کار گرفته شود.


۳٫ مغز ما همیشه تندتر از بیان ما کلمات را دریافت مى‏کند؛ براى افزایش سرعت، سعى کنید عادت بلند خوانى کتاب را ترک کنید.


۴٫ تمرین کنید تا به جاى درک لغت به لغت یک جمله، به درک گروهى لغات عادت کنید.


۵٫ به نظر نویسنده کتاب «تسریع در خواندن و درک»، یکى از عوامل کندخوانى، برگشت است؛ یعنى آن که فرد مرتب نگاه خود را به خطوط پیشین بر گرداند. این کار، تمرکز فرد را از میان مى‏برد و وقت زیادى را تلف مى‏کند. هنگام مطالعه، چشم باید به طور مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند و از پریدن به سطرهاى بالا و پایین، دورى جوید.


۶٫ کسانى که با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال مى‏کنند، باید این عادت را ترک کنند؛ زیرا در تند خوانى، فقط چشم کار مى‏کند، نه دست و زبان.


۷٫ نویسنده کتاب «مطالعه روشمند»، بر این باور است که حتى تکان دادن سر هنگام مطالعه، از سرعت مطالعه مى‏کاهد؛ پس بهتر است که این گونه بگوییم: در تند خوانى، فقط چشم کار مى‏کند؛ نه دست، نه زبان و نه سر. براى دیدن همه صفحه کتاب، اصلاً به حرکت سر نیازى نیست؛ صفحه، خود در دامنه بینایى قرار دارد.


۸٫ وى از مشکل دیگرى به نام «خالى خوانى» نام مى‏برد که عبارتست از: سرگردانى چشم در حاشیه سفید کتاب یا لابه‏ لاى خطوط و یا هر قسمت غیر مفید صفحه. این حالت را دیدن غیر مفید نیز مى‏گویند و موجب کاهش سرعت مطالعه مى‏شود.

۹٫ حتى نوع ورق زدن نیز به صرفه‏ جویى در وقت کمک مى‏کند. ورق زدن درست آن است که با دست چپ واز گوشه بالایى صفحه صورت گیرد و چند لحظه قبل از پایان صفحه، دست براى ورق زدن آماده باشد. کسانى که با دست راست و از گوشه پایینى صفحه ورق مى‏زنند، از سرعت و تمرکز خود مى‏کاهند .

[ ۱۳٩۱/٦/٤ ] [ ۱٢:۳٧ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

جلسه انجمن کتابخانه عمومی ابن سینا گل تپه با حضوراکثریت اعضا انجمن درمحل بخشداری تشکیل شد درابتدای جلسه آقای یداللهی وثیق بخشدارگل تپه ضمن اعلام رتبه اول کتابخانه عمومی ابن سینا دربین کتابخانه های عمومی استان همدان درجذب عضو فعال از زحمات آقای معیری مسئول این کتابخانه تشکر کرد و افزودند با توجه به وجود تنها یک کتابخانه دربخش گل تپه ، تجهیز ، امکانات مورد نیاز وتقویت منابع آن باید پاسخگوی نیازهای مطالعاتی یک شهر و 46 روستای تابعه این بخش باشد و از آمادگی  بخشداری جهت  تامین قسمتی از تجهیزات سالن اجتماعات کتابخانه خبر داد. درادامه جلسه آقای ارشاد استعدادی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان با اشاره به سرمایه گذاریهای گسترده  دولتهای غربی  درراه اندازی جنگ نرم علیه افکار جوانان این مرز و بوم ، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را موجب سالم سازی فکری خانواده ها و جامعه نام برد و آنرا یکی از بهترین شاخص ها ی بسیار مهم جهت مقابله با تهدیدات جنگ نرم دشمنان درمقطع کنونی دانست ،ایشان درادامه ضمن اشاره به نقش بسیارمهم اداره آموزش پرورش در توسعه فرهنگ کتابخوانی، خواستارهمکاری بیشتراین ارگان ودیگرمراکز فرهنگی واقع دربخش گل تپه با کتابخانه عمومی شهرگل تپه شدند و نتیجه  این همکاری ها را زمینه ساز و شتاب دهنده رسیدن به جایگاه واقعی منطقه دررسیدن به استاندارهای لازم درزمینه ارتقا مطالعه مفید درکوتاهترین زمان دانست سپس سیدجوادمعینی ،رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کبودراهنگ ضمن اشاره به رتبه اول کتابخانه گل تپه درزمینه سرانه زیربناورتبه برتراین کتابخانه درسرانه تعدادکتاب دربین کتابخانه های عمومی این شهرستان ازتقویت منابع مکتوب وانجام وجین کتب تکراری وبدون مخاطب وافزایش تجهیزات بخش کودکان این کتابخانه درآینده نزدیک خبرداد .جمشیدچایانی کارشناس امورانجمن های کتابخانه های استان نیز ضمن درخواست ازاعضای شورای اسلامی و شهرداری  گل تپه ، جهت واریزبه موقع و دقیق مبلغ نیم درصد آن شهرداری ، حمایت  آنها در این شاخص  را بعنوان حمایت ازتوسعه فرهنگ و ارتقا مطالعه مفید دراین بخش نام بردند و طرح عضویت تمامی معلمین و دانش آموزان در کتابخانه عمومی  ابن سینا گل تپه را بعنوان یک طرح پایلوت عضویت کشوری پیشنهاد نمودند.

 

[ ۱۳٩۱/٦/٤ ] [ ٧:٥٢ ‎ق.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه