علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابداری - انجمن کتابداران - آموزش کتابداری - اخبار فرهنگی و کتابداری

بلندخوانی با کودکان
بلند خوانی با کودکان
دونا نورتن

بزرگ سالی که برای کودکان کتاب می‌خواند، موقعیت و مسؤلیتی را برای سهیم شدن در یک تجربه‌ی عالی با کودکان می‌پذیرد.

«لئو لیونی» نویسنده و تصویرگر، نقش کتاب‌های کودکان در زندگی آن‌ها را بسیار خوب توضیح می‌دهد: «وقتی کودک چهار یا پنج ساله است، او ۴ یا ۵ سال را در محیط بی‌نظم و در هم بر هم کلامی‌ زندگی کرده است. کتاب‌های تصویری، نخستین ساختار کلامی است که با آن روبه‌رو می‌شوند.
اگر چنین کتابی، کتاب خوبی باشد، باید یک آغاز، یک میانه و یک پایان داشته باشد. این نخستین بار است که کودک پس از پایان یافتن کتاب می‌گوید «باز هم بخوان». او به این نکته پی می‌برد که پایان و آغاز چیست ـ فکر کنید که این چه نکته‌ی پیچیده‌ای است. این بدان معناست که او به آن چه در میانه نیز وجود داشته، توجه کرده است، بنابراین حسی درباره‌ی تمامیت داستان به دست آورده است. او به این حس آگاه نیست، اما برای نخستین بار با یک ساختار روبه‌روست. من فکر می‌کنم این یکی از دلایل بسیار قانع کننده درباره‌ی اهمیت کتاب‌های تصویری است.»
بهترین راه علاقه‌مند ساختن کودکان به دنیای کتاب، ‌خواندن کتاب برای آن‌هاست. «والمسلی» و «والپ» در سال ۱۹۸۹ مطالعه‌ای را هدایت کردند و در آن به‌ این نتیجه رسیدند که بلندخوانی بهترین روشی است که آموزگاران در درگیرکردن دانش‌آموزان با ادبیات می‌توانند استفاده کنند. کودکان با گوش دادن به کتابی که بلند برایشان خوانده می‌شود، در می‌یابند که ادبیات نیز مایه‌ی لذت است. بدون کمک والدین، کتابداران، یا دیگر بزرگسالان، بچه‌های کوچک نمی‌توانند ترانه‌های کودکانه یا داستان‌هایی همچون «خرگوش پیتر» اثر «بئاتریکس پاتر» را تجربه کنند و کودکان سال‌های اول دبستان از شعر‌ها و داستان‌های شگفتی همچون داستان‌های «آ. آ. میلنه» لذت ببرند و یا به دنیای شادی آفرین داستان‌های «دکتر زئوس» گام بگذارند. برای کودکانی که در مرحله‌ی یادگیری خواندن هستند، ممکن است کتاب سرچشمه شادی نباشد. در واقع کتاب‌ها در بسیاری از کودکان حس‌های منفی ایجاد می‌کنند. اگر به کودکانی که تازه آموزش خواندن را آغاز کرده‌اند، در خواندن کتاب کمک شود بیشتر می‌توانند از ادبیات لذت ببرند.
لذت ناشی از گوش دادن به یک داستان، کودکان را برمی‌انگیزد تا بخواهند دوباره به آن داستان گوش کنند و یا خودشان آن کتاب را بخوانند. بچه‌های کوچک ممکن است از بزرگسالان بخواهند که بارها کتابی را برای‌شان بخوانند تا آن‌ها داستان را از حفظ شوند و از آن که خود بتوانند داستان را بازگو کنند یا «بخوانند» احساس غرور کنند. وقتی آموزگاری چند کتاب لذت بخش ویژه را برای کودکان کلاس‌های اول برمی‌گزیند، کودکان مایل می‌شوند که دوباره همه‌ی آن کتاب‌ها را در کتابخانه، کلاس یا مدرسه پیدا کنند و بخوانند. «مایکل تونل» و «جیمز جاکوبز» (۱۹۸۹) در یک بررسی پژوهشی از برنامه‌های ادبی، گزارش می‌دهد که «برنامه‌ی روزانه‌ی بلندخوانی کتاب‌های لذت‌بخش بازاری، راه حل بسیار مناسبی برای بالا بردن رشد سواد» در بسیاری از کودکان است.
«ارزش دیگر برنامه‌ی بلندخوانی، ایجاد پیشرفت و بهبود در حوزه‌هایی همچون توانا شدن در خواندن، رشد و پیشرفت زبانی و گسترش دامنه‌ی واژگانی است. «فایتلسون»، «کیتا»، و «گلد اشتاین» در مطالعه‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان کلاس اولی که روزانه ۲۰ دقیقه کتاب برای‌شان خوانده می‌شود، در مقایسه با کودکان همسان، در رمز گشایی، درک مطلب خوانده شده و استفاده‌ی فعال از زبان، جلو هستند. آن‌ها موفقیت این پژوهش خود را در پربار ساختن پایه‌ی اطلاعاتی کودکان، آشنا کردن آن‌ها با زبانی ناآشنا، افزایش دانش کودکان، پیرامون ساختار‌های گوناگون داستان، روبه‌رو کردن کودکان با شگرد‌های ادبی همچون استعاره و گسترش دوره‌های توجه کودکان به کتاب می‌دانند. بنابراین، بلندخوانی برای والدین، آموزگاران، کتابداران و دیگر بزرگسالانی که با کودکان ارتباط دو سویه برقرار می‌کنند، اهمیت دارد.
گزینش کتاب
مناسب بودن یک کتاب برای بلندخوانی، به سن کودک، علائق آن‌ها، ‌نیاز برقراری توازن میان گونه‌های ادبی ارائه شده، شمار کودکانی که در جلسه‌ی کتابخوانی حاضر می‌شوند و کیفیت ادبی آن کتاب، بستگی دارد. کتابی که برای بلندخوانی خوانده می‌شود باید ارزش وقتی که برای خواندن و شنیدن آن گذاشته می‌شود را داشته باشد. هیچگاه نباید تنها به دلیل پر کردن وقت، کتابی را با عجله برگزید.
به هنگام گزینش کتاب برای بلندخوانی باید هم به زبان و سبک داستان و هم تصویر‌های کتاب باید  توجه کرد. کودکان از تصویر‌هایی که با متن آمیخته‌اند، لذت می‌برند. برای نمونه، تصویر‌های «موریس سنداک" در "سفر به سرزمین وحشی ها" کودکان را با ماجرایی استثنایی از زندگی ماکس آشنا می‌کند. در کتاب‌هایی همچون «خوابت نمی برد،‌ خرس کوچولو؟» اثر مارتین وادل لحظه‌های گرم و شادی را می‌توان با کودکان سهیم شد.
در گزینش کتاب برای بلندخوانی کودکان ،‌سن آن ها ، دوره‌های توجه و توانایی خواندن اهمیت دارد. کتاب‌های گزینش شده باید کودکان را به تلاش برای بالا بردن مهارت‌های خود در خواندن و افزایش حس تحسین آن‌ها از ادبیات برجسته، تشویق کند. در  کتاب «می خوایم یه خرس شکار کنیم !» با استفاده از زبان تکرار، کودکان به شرکت در خواندن کتاب، تشویق می‌شوند.
وقتی کودکان وارد مهدکودک می‌شوند و سپس به کلاس اول می‌روند، آن‌ها کم‌کم از کتاب‌های تصویری با داستان‌های بلندتر و پیرنگ‌های پر شاخ و برگ‌تر، لذت می‌برند. "خرسی به نام یک شنبه" نوشته آکسل هکه، "موش مترو"  باربار رید "گل های ختمی بر دیوار" مارتین وادل، "یک چیز دیگر" نوشته کاترین کیو" کتاب‌های مختلف "دکتر زئوس" برای کودکان سال‌های اول دبستان بسیار مناسب است. "دکتر دوسوته" ویلیام اشتایگ، "شازده غوک شاخدار" جکی میم هاپکینز، "وسلی آباد"  پل فلش من دارای پیرنگ گیرایی برای کودکان کلاس دوم است.
کم‌کم که کودکان به کلاس سوم می‌رسند، ‌آمادگی می‌یابند که در نشستی به یک فصل از کتاب گوش فرا دهند. (در نشست کتابخوانی نباید در میانه‌ی فصل، خواندن را متوقف کرد.) کلاس سومی‌ها معمولاً از "قوی شیپورزن"، "کارتنک شارلوت"، و "استوارت لیتل" اثر "‌ای. بی. وایت" لذت می‌برند. کلاس چهارمی‌ها و کلاس پنجمی‌ها بیشتر وقت‌ها به کتاب‌هایی همچون "چین دان زمان" مادلین ل انگل و "شیر، کمد، جادوگر" اثر "سی. اس. لویس"، واکنش نشان می‌دهند. کتاب "به این می‌گویند شجاعت" اثر آرمسترانگ اسپری برای بسیاری از دانش‌آموزان کلاس‌های ششم و هفتم گیراست.
خواندن با کودکان، نباید با تمام شدن دوره دبستان پایان یابد. بسیاری از کودکان چنانچه از تجربه‌ی لذت‌بخش شرکت در جلسه‌های کتابخوانی برخوردار نباشند، به دلیل نداشتن سواد خواندن شانس بهره‌مندی از ادبیات ناب را از دست داده‌اند.
آمادگی برای بلندخوانی
بسیاری از بزرگسالان به اشتباه بر این باورند که داستان‌های کودکان به قدری ساده هستند که نیازی نیست پیش از جلسه بلندخوانی، آن‌ها را مطالعه و گزینش کرد. "رامون ار. روس" (۱۹۸۰) دیدگاه خود را در مخالفت با این نظر چنین مطرح می‌کند: "اگر قرار باشد که من برای شما یک قانون غیر قابل نقض بگذارم، آن قانون این است که هرگز هرگز هرگز پیش از آن که داستانی را برای خود بلند خوانده باشید در جمع، بلند نخوانید. وقتی برای نخستین بار، ‌به منظور درک مطلب، شناسایی زنجیره‌ی رخدادها، ‌شناخت حال و هوای داستان و شناسایی واژه‌ها و مفاهیم دشوار، کتاب را آهسته بخوانید و سپس به منظور تمرین تلفظ، مکث‌ها و صدای شخصیت‌ها برای خود بلند بخوانید،‌ می‌توانید از پیش آمدن بسیاری از وضعیت‌های نامطلوب به هنگام بلندخوانی از جمله تلفظ نادرست برخی واژه‌ها یا گزینش نامناسب خود کتاب،‌ پیش‌گیری کنید. بزرگسالانی که تجربه‌ی چندانی از جلسه‌های کتابخوانی با کودکان ندارند، می‌توانند صدای خود را به هنگام خواندن کتاب ضبط کنند و به آن گوش کنند. شما باید همچنین تصمیم بگیرید که چگونه می‌خواهید داستانی را معرفی کنید و پس از خواندن می‌خواهید چه بحث یا فعالیت دیگری داشته باشید.
خواندن برای خود
چه چیزی جلسه‌های کتابخوانی را به یک نشست افسونگر و مهم تبدیل می‌کند؟ "لیندا لام" در سال ۱۹۷۶ با انجام تحقیقی به این نتیجه رسید که افزون بر این که قصه خوان باید مشتاق و با حرارت و در گزینش داستان دقیق باشد، عوامل زیر نیز کیفیت اجرای کتابخوانی را بهبود می‌بخشد:

  • درگیر کردن کودکان. برای درگیر کردن کودکان با کتاب می‌توان بخش‌هایی از کتاب را کودکان بخوانند و از آن‌ها بخواهید آنچه رخ خواهد داد را پیش بینی کنند و یا واژه‌های جا افتاده را پر کنند، این کارها در بهتر شدن کتابخوانی، موثر است.
  • تماس چشم. تماس چشم میان خواننده و شنونده، ضروری است.
  •  بیان احساس. بزرگسالانی که کتاب را با احساس و شور می‌خوانند بیش از کسانی که با صدای یکنواخت داستانی را بیان می‌کنند در مخاطب تاثیر می‌گذارند. قصه خوانان خوب تلاش می‌کنند که صدای خود را تغییر دهند، ‌اما نباید صدای‌شان بیش از اندازه بالا یا پایین برود و یا بیش از اندازه بلند یا آهسته باشد.
  • اشاره. قصه خوانانی که در حال کتاب خواندن به واژه‌های پرمعنا یا برخی تصویر‌های کتاب اشاره می‌کنند، بهتر از قصه گویانی هستند که تنها داستان را می‌خوانند و یا تصویر‌ها را نشان می‌دهند.
  • شناخت داستان. بزرگسالانی که داستان را می‌شناسند و نیازی به خواندن واژه به واژه‌ی متن ندارند، می‌توانند اجرای بهتری داشته باشند.
  • کتاب‌‌های بزرگ و گیرا. قصه خوانانی که از کتاب‌های تصویری بزرگی استفاده می‌کنند که تصویر‌های آن به دلیل بزرگی برای کودکان جالب و گیراست و یا کودکان را به اظهار نظر تشویق می‌کنند، بیشترین کارایی را دارند.
  • گروه‌بندی. گروه‌بندی کودکان به گونه‌ای که همه بتوانند تصویر‌ها را ببینند و صدای قصه‌گو را بشنوند، ‌بسیار مهم است.
  • برجسته کردن. بزرگسالانی که واژه‌ها و زبان داستان را برجسته می‌کنند، ‌چه به شکل تکیه بر قافیه‌ها، بحث پیرامون واژه‌های غیرهمیشگی و یا تکیه بر تکرار‌ها، ‌قصه‌گویان بهتری هستند.    

شما باید به هنگام آماده شدن برای قصه گویی شفاهی یا خواندن از روی کتاب برای شنوندگان کودک،‌ این عوامل را درنظر داشته باشید. چنانچه از آمادگی خوبی برخوردار باشید، ‌بهتر می‌توانید در این سفر ادبی، کودکان را همراهی کنید.
«باربارا بوروش»، کارشناس رشد کودک، در سال ۱۹۸۰ اظهار داشت که بزرگسالان می‌توانند با استفاده از کتاب‌های تصویری داستانی، رشد زبانی، شناخت، اخلاق و رشد اجتماعی را در کودکان تسریع کنند، ‌همچنان که سبب علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب‌های دیگر نیز می‌شوند. برای نمونه، «رابرت مک کلوسکی» در کتاب «دوران شگفتی» تجربه‌ی خانواده‌ای را در جزیره‌ای در ماین شرح می‌دهد. فضاسازی‌های طبیعی داستان، کودکان را تشویق می‌کند تا دامنه‌ی واژگانی خود را گسترش دهند و بتوانند مفاهیمی‌ همچون گراز دریایی، ‌مرغ نوروزی،‌ ابریشم دریایی، ‌خلیج کوچک، جزیره و driftwood را درک کنند. زبان زنده و پرشور مک کلوسکی و شخصیت‌های دارای گفتار در کتاب، می‌توانند کودکان را با راه‌های نو در تجربه کردن و شرح دادن آنچه در پیرامون خود می‌بینند و می‌شنوند، آشنا کنند:‌ خش‌خش برگ‌ها،‌ سکوت سنگین،‌ کوبش باران، باد ملایم، ‌به نرمی‌ لالایی. هنگامی که موج‌های متلاطم و ناآرام خبر از رسیدن طوفان می‌دهند، مک کلوسکی به کودکان فرصت می‌دهد که تضادهای شدید را در طبیعت نظاره گر باشند. این کتاب به کودکان نشان می‌دهد که چگونه می‌توانند قدرت مشاهده‌ی خود را درزندگی روزانه به کار گیرند.
اعضای خانواده در "دوران شگفتی" خود را برای فرا رسیدن یک تند باد آماده می‌کنند و با همدیگر رنج و سختی را تحمل می‌کنند. بحث پیرامون شباهت‌ها و تفاوت‌های جزیره پیش و پس از طوفان، میان جزیره‌ها در بخش‌های گوناگون جهان،‌ و میان جزیره‌ای که در کتاب آمده است و محیطی که خود کودکان در آن زندگی می‌کنند ،‌به رشد شناختی کودکان یاری می‌رساند. کودکان را تشویق کنید که توفان‌های پیرامون خود را مشاهده کنند و تغییراتی که پس از آن در محیط به وجود می‌آیند را شرح دهند، از واژه‌هایی استفاده کنند که به بهترین شکل، رنگ، ‌صدا، اندازه و زمان چنین تجربه‌ای را بیان کند. همچنین از کودکان بخواهید که مسؤلیت‌ها و احساس‌های احتمالی هر خانواده را ارزیابی کنند و ملاحظه کنند که آن‌ها و خانواده‌شان ممکن است چه احساسی داشته باشند و تحت شرایط همسان چه باید بکنند.
یکی از باارزش‌ترین چیزها درباره‌ی کتاب‌های تصویری همچون "دوران شگفتی" قدرتی است که کودکان را برآن می‌دارد تا کتاب‌های دیگر را نیز تجربه کنند. در این مورد، کودکان ممکن است بخواهند کتاب‌های داستانی یا اطلاعاتی دیگری را درباره‌ی ساحل دریای ماین، ‌توفان‌ها، ‌هوا، ‌مناطق ساحلی، سرگرمی‌ها با آب، ‌گنجینه‌های به دست آمده از دریا، آب، ‌پرندگان و حیات‌وحش، مطالعه کنند.

توضیح : برخی مثال ها در اصل مقاله کتاب هایی بودند که به فارسی ترجمه نشده اند و شماری کتاب های همسان ترجمه شده جایگزین آن ها شده اند. 

برگردان: 
زهره قایینی

[ ۱۳۸٩/٧/٢٠ ] [ ۱:٠۱ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

کتابخانه ویژه کودک تان را بسازید!
کتابخانه ویژه کودک تان را بسازید!

 با برپا کردن کتابخانه ای برای کودک در خانه، اهمیت کتاب در ذهن او نقش می بندد و اشتیاق او به خواندن را بیشتر و بیشتر می کند. می توانید از این رهنمود ها برای برپا کردن کتابخانه ویژه ای برای کودک تان در خانه بهره ببرید:
جمع آوری کتاب ها

  • به یک گنج یاب تبدیل شوید! حراجی در کتاب فروشی ها را دنبال کنید، به فروشگاه های مختلف خانگی و مکان فروش کتاب های دست دوم سر بزنید. 
  • برنامه ای برای مبادله کتاب با دوستان، همسایه ها وکتابخانه مدرسه داشته باشید.
  • خانواده و دوستان خود را تشویق کنید در جشن ها و مناسبت ها به کودک شما کتاب هدیه کنند.
  • کتاب های غیر داستان با کیفیت و مجله های مناسب برای کودکان را فراموش نکنید!

آماده کردن کتابخانه

  • برای ساخت کتابخانه، یک جعبه مقوایی یا چوبی و یا بخشی از کتابخانه خانه می تواند کتابخانه خوبی برای کودک باشد. به همراه کودک تان  کتابخانه اش را تزیین و آماده استفاده کنید.
  • مکان مشخصی را برای کتابخانه کودک تان درنظربگیرید تا او به راحتی به کتاب هایش دسترسی داشته باشد. گوشه دنجی در اتاق کودک یا درصورت علاقه او به حضور در جمع خانواده، گوشه ای دراتاق نشیمن می تواند مناسب باشد.
  • به کودک کمک کنید تا کتاب ها را با یک نظم  مشخص بچیند، به طوری که بتواند کتاب مورد نظرش را به آسانی بیابد. برای نمونه بخشی برای کتاب های مورد علاقه اش، بخشی برای کتاب های مربوط به حیوانات، قسمتی دیگر سرگرمی ها و ... .
  • روی کتاب ها برچسبی بزنید که نشان دهنده مالکیت کودک باشد و هویت جدیدی هم به کتاب های قدیمی بدهد. می توانید خودتان برچسب ها را درست کنید و یا ازبرچسب های آماده که توسط تصویرگران کتاب کودک طراحی شده ودر سایت های مختلف موجود است استفاده کنید.
  • با فرزندتان به کتابخانه محله زندگی تان بروید و زمانی را با او در بخش ویژه کودکان به گشتن در میان قفسه های کتاب بپردازید. سپس در خانه از او بخواهید که حتماً بخشی از قفسه کتابخانه اش را برای کتاب های امانتی درنظربگیرد وآن ها را در آن جا قرار دهد.

 با گردآوری کتاب ها و خواندن آن ها به بخشی از فعالیت های روزانه زندگی، این پیام را به کودک خود می فرستید که کتاب ها ارزشمند و لذت بخش هستند و بسیار می توان از آن ها آموخت.

برگردان: 
زهرا جوادی
کلیدواژه: 
اهمیت کتاب، کتابخانه ویژه ای برای کودک،کتاب های غیر داستان ،مبادله کتاب با دوستان،مکان کتابخانه

[ ۱۳۸٩/٧/٢٠ ] [ ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

لیست کتابخانه های استان همدان

  

نام و آدرس کتابخانه های استان همدان
 ردیف  نام کتابخانه
نام شهرستان
آدرس شماره تلفن ( با ذکر کد ) نوع کتابخانه درجه وضعیت
عمومی  مشارکتی فعال غیرفعال در شرف تاسیس
1 کتابخانه آزادی همدان فلکه فردوسی - خ طالقانی - جنب پارک کودک کتابخانه آزادی 0811-8264546 O   1 P    
2 شهید دستغیب همدان همدان- مریانج- بلوار بهشتی بن بست زینبیه کانون قرآن مریانج 08114262100 O   3 P    
3 کتابخا نه شاهد همدان خ.شهدا-میدان شاهد-انتهای پارک شاهد-روبروی پمپ گاز 0811-2651899 O   1 P    
4 کتابخا نه مدرس همدان شهرک مدرس خ عدالت جنب کانون پرورش فکری 08118290330 O   2 P    
5 کتابخانه شهید مطهری همدان فامنین - خیابان شهید مطهری - روبروی مسجد اعظم 08127223989 O   2 P    
6 کتابخا نه شهیدان حجازی همدان  همدان -خیابان بوعلی کوچه نصرت جنب پارک شهیدان حجازی 0811-8255661 O   2 P    
7 کتابخا نه فرهنگیان همدان شهرک فرهنگیان-فاز1- حنب پارک شهید باهنر  0811-2549266 O   1 P    
8 کتابخانه پروین اعتصامی  همدان  اسلامشهر : کوچه رنجبران (عقیل نهم )  0811-4229010 O   2 P    
9 کتابخا نه امام خمینی همدان خیابان شهید مطهری جنب درمانگاه 08127622206 O   4 P    
10 کتابخا نه اعتمادیه همدان کوی محمدیه -بلوار بهارستان 0811-8241222 O   1 P    
11 کتابخا نه امام حسین همدان شهرک مدنی سه راه هنرستان جنب هنرستان هنرهای تجسمی 08114281550 O   3 P    
12 کتابخا نه شهداء خضر همدان همدان خضر پارک شهدای خضر کتابخانه عمومی شهدای خضر 0811-2640607 O   3 P    
13 کتابخا نه بیامبرص همدان استان همدان: شهر جورقان- محله گمار-خیابان رجایی  08114373986 O   4 P    
14 کتابخا نه شهید بهشتی ملایر خیابان شهید احمد وفایی-بازار میوه وتره بار 0851-2225588 O   1 P    
15 کتابخا نه علامه امینی ملایر میدان آزادگان -بلوار 15 خرداد 0851-2215000 O   3 P    
16 کتابخا نه علامه مجلسی ملایر انتهای بلوار سیف الدوله-ابتدای پارک سیفیه 08512222820 O   1 P    
17 کتابخا نه توحیدسامن ملایر خیابان شهید بهشتی-خیابان 15 خرداد-جاده طجر 0852-2522555 O   2 P    
18 کتابخا نه شهداءگمنام ملایر جوکار-خیابان انقلاب اسلامی 0852-2723700 O   3 P    
19 کتابخا نه شهیدمفتح ملایر روستای کهکدان 0 O   4 P    
20 کتابخا نه جوزان ملایر روستای جوزان 0852-2353164 O   4 P    
21 کتابخا نه آورزمان ملایر روستای آورزمان 0852-2583400 O   4 P    
22 کتابخا نه ولایت ملایر خیابان طالقانی-16متری دوم شمس آباد 0851-2244848 O   3 P    
23 کتابخا نه دانشجو ملایر خیابان خلبان-پارک جنگلی خلبان 0851-3332221 O   3 P    
24 کتابخا نه ازندریان ملایر ازندریان 0852-2834111 O   4 P    
25 کتابخا نه حسین آبادناظم ملایر روستای حسین آباد ناظم -خیابان جانبازان 0852-2574020 O   4 P    
26 کتابخا نه اسلام آباد ملایر روستای اسلام آباد 0 O   4 P    
27 کتابخا نه شهید ترکاشوند ملایر روستای نازول 0 O   4 P    
28 کتابخا نه علی آباددمق ملایر روستای علی آباد دمق 08522744300 O   4 P    
29 کتابخا نه طجر       O   4 P    
30 کتابخا نه شهید حیدری نهاوند میدان امام بلوار شهید بهشتی پارک ولیعصر 08523233377 O   1 P    
31 کتابخا نه شهید قدوسی فیروزان خ ایثارگران 08523722100 O   3 P    
32 کتابخا نه آیت ا...نهاوندی نهاوند بلوار ش بهشتی روبروی خانه معلم 08523243852 O   2 P    
33 کتابخا نه امام علی (ع) نهاوند شهرک شهید حیدری -نبش میدان 7 تیر 08523263436 O   3 P    
34 کتابخا نه شهیدمدنی تویسرکان بلوار سرکان - جنب اداره پست  08524222780 O   1 P    
35 کتابخا نه شهیدصدوقی تویسرکان سرابی - خیابان امام حسین (ع) - پارک امامت 08524224936 O   2 P    
36 کتابخا نه رضی الدین آرتیمانی تویسرکان بلوار معلم - جنب پارک نبوت 08524222880 O   1 P    
37 کتابخا نه باقرالعوم سرکان تویسرکان سرکان - خ امام خمینی ( ره ) - خ 7 تیر  08524433828 O   2 P    
38 کتابخا نه شهیدرجایی اسدآباد  اسدآباد - خ امام - پارک شهید رجائی  0812-3222595 O   1 P    
39 کتابخا نه آجین اسدآباد  آجین - جاده کلیایی - پشت پاسگاه نیروی انتظامی  0812-3582100 O   4 P    
40 کتابخا نه شهیدقهاری اسدآباد  چنار علیا ء - پشت مدرسه های شبانه روزی  0 O   4 P    
41 کتابخا نه اشرفی اصفهانی کبودراهنگ بلوار بعثت - بالاتراز فرمانداری سابق  08125223161 O   2 P    
42 کتابخا نه گل تپه کبودراهنگ  گل تپه میدان جهاد  5723366 O   3 P    
43 کتابخا نه ویان کبودراهنگ خیابان شهدا کوچه امام حسن مجتبی 08125342070 O   3 P    
44 کتابخا نه غدیر کبود  راهنگ  میدان امام حسین (ع)  08125225888 O   3 P    
45 کتابخا نه شیرین سو کبودراهنگ خیابان شهدا - جنب دبیرستان امام مهدی (عج )  08125363288 O   4 P    
46 کتابخا نه شهیدباهنر بهار بهار- خیابان امام خمینی (ره) جنب دانشگاه پیام نور  08124222688 O   2 P    
47 کتابخا نه فجرصالح اباد بهار صالح آباد - خیابان امام (ره) پشت بانک ملی  08124422366 O   2 P    
48 کتابخا نه علامهطباطبائی بهار لالجین - خیابان امام (ره) جنب پارک کودک  08124522250 O   2 P    
49 کتابخا نه آیت ا...بهاری بهار بهار- انتهای خیابان شهید مدنی - مجتمع فرهنگی و هنری  08124221443 O   2 P    
50 کتابخا نه فرهنگ حسین آباد بهار لالجین - روستای حسین آباد کارخانه قند همدان  08124452188 O   4 P    
51 کتابخا نه امام خمینی مهاجران بهار لالجین - روستای مهاجران  08124362777 O   4 P    
52 کتابخا نه امام علی زاغه بهار بهار - روستای زاغه  08124762121 O   4 P    
53 کتابخا نه ملاحسینقلی شوندی رزن رزن -شهرک فرهنگیان -انتهای فاز 1 08126222253 O   3 P    
54 کتابخا نه شهید مفتح دمق رزن بخش سردرود-شهر دمق-بلوار شهید مفتح 08126723451 O   3 P    
55 کتابخا نه شهداءگمنام رزن  رزن رزن- خیابان اندیشه  08126222063 O   2 P    
56 کتابخا نه علامه دهخدا رزن قروه -میدان امام - 08126563925 O   3 P    
57 کتابخانه  دره مراد بیک  همدان  همدان - کوی دره مراد بیک  0811 O         P
58 کتابخانه چنار  اسدآباد  اسد آباد - چنار سفلی    O         P
59 کتابخانه پارک باهنر  اسدآباد  اسدآ باد پارک شهید باهنر    O         P
60 کتابخانه قباق تپه  کبودرآهنگ  روستای قباق تپه    O         P
61 کتابخانه داق داق آباد  کبودرآهنگ  روستای داق داق آباد    O         P
62 کتابخانه شاهنجرین  رزن  روستای شاهنجرین    O         P
63 کتابخانه کرفس  رزن  روستا ی کرفس    O         P
64 کتابخانه شاره 2 رزن  رزن  مجتمع اداری رزن    O         P
65 کتابخانه بابا نظر  رزن  روستای بابا نظر    O         P
66 کتابخانه دستجر  کبودرآهنگ  روستای دستجرد   O         P
67 کتابخانه حصار علی آباد  همدان  همدان - حصار راه علی آباد    O         P
68 کتابخانه مرکزی همدان  همدان  همدان - تپه مصلی    O         P
69 کتابخانه برزول  نهاوند  نهاوند - شهر برزول    O         P
70 کتابخانه گیان  نهاند نهاوند شهر گیان    O         P

[ ۱۳۸٩/٧/۱۱ ] [ ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه