علم اطلاعات و دانش شناسی

کتابداری - انجمن کتابداران - آموزش کتابداری - اخبار فرهنگی و کتابداری

 

 

   
       

 

   

                                     

 

 

   
                  
 
 
             
 

[ ۱۳۸٩/٥/۱٦ ] [ ۳:٢٥ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

کتابخانه کودکان از چه بخش هایی تشکیل شده است؟
What makes a children's library
کتابخانه کودکان از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

متن زیر برگرفته از "راهنمای ایجاد کتابخانه های کودکان"  است که  انجمن نویسندگان و تصویرگران هند در سال ۲۰۰۷ با پشتیبانی یونیسف منتشر کرده اند. در فصل سوم این راهنما این پرسش مطرح می شود که اجزا یک کتابخانه کودکان کدام اند. پاسخ این پرسش،‌  دو رکن اساسی کتاب و کتابدار است که درباره ی آن ها در این قسمت سخن گفته شده است.

کتاب:
کتاب بخش مهمی از منابع کتابخانه است. در کتابخانه ی کودکان ضروری است کتاب ها جذاب و دارای تصاویر رنگی باشند.
چگونگی انتخاب کتاب:

کسانی که کتاب برای کتابخانه کودکان انتخاب می کنند باید چند شاخص مهم را در نظر بگیرند: منطقه، زبان، سن، توانایی خواندن کودکان و هزینه ی منابع.
۱. منطقه: هنگام انتخاب کتاب باید به مناطق خاص، فرهنگ، تاریخ، سنت و محیط توجه داشت. تنها در این صورت کودکان می توانند با مطالب کتاب ارتباط برقرار کنند. کودکانی که در مناطق کوهستانی و بیابانی دور افتاده زندگی می‌ کنند، نمی توانند از داستان هایی با ریشه های فرهنگ شهری مدرن، تصور و درک روشنی داشته باشند.
۲. زبان: کودکان از کتاب هایی لذت می برند که به زبان آشنای آن ها نوشته شده باشند. در کشور چند زبانه ای مانند هندوستان، از کتاب هایی که به زبان های محلی نوشته شده باشند استقبال می شود. به همین ترتیب در مناطق روستایی، پیش از انتخاب کتاب  ، باید توانایی خواندن کودکان را مورد سنجش قرار داد.
ترجمه ی کتاب های کلاسیک از نویسندگان معروف و از زبان های مختلف را باید در مجموعه  ی کتابخانه کودکان جای داد تا بتوان چشم انداز گسترده تری برای آن ها به وجود آورد. به عنوان نمونه در پروژه ی "جاده ی بهبودی"  در مناطق سونامی زده ی جزایر "آنادامان" و "نیکوبار" کتاب های کتابخانه به زبان های هندی، انگلیسی، تامیل، تلگو و بنگالی بود.
۳. اندازه ی کتاب: اندازه ی کتاب اهمیت دارد، زیرا باید کودک بتواند آن را به دست  بگیرد.
• برای پیش دبستان و کلاس اول،  کتاب باید سبک و قطع آن قدری بزرگتر باشد. (۱۶تا ۲۴ صفحه با حروف چاپی ۱۶ تا۲۴)
• برای کودکان تا کلاس پنجم، کتاب می تواند اندازه های مختلف داشته باشد، ولی حمل آن نباید دشوار باشد (۳۲ تا ۶۰ صفحه با حروف چاپی ۱۲ تا ۱۴ )
• برای نوجوانان اندازه ی کتاب می تواند به اندازه ی کتاب بزرگسالان باشد. بهتر است اندازه ی حروف چاپی برای این گروه سنی ۱۲ باشد.

 

کتابدار:
کتابدار مهمترین رابط میان کودک و کتاب است. کتابدار حافظ کتاب و تشویق کننده ی کودکان به کتاب خواندن است. تا زمانی که کتابداری فداکار و آگاه در کتابخانه نباشد، حتی یک کتابخانه ی مجهز به تمام وسایل مدرن نیز نمی تواند کارآیی داشته باشد. یک کتابدار موفق بایداز ویژگی های زیر برخوردار باشد:
الف- باید کتاب و کودک را دوست بدارد و توانایی پیوند این دو را داشته باشد.
ب-  دارای دانش پایه در زمینه ی روان شناسی کودک باشد.
ج- آمادگی گذراندن وقت با کودکان و کتاب را داشته باشد. یعنی باید برای کودکان کتاب بخواند و آن ها را در انتخاب کتاب مناسب راهنمایی کند.
 د- باید توانایی برقراری رابطه با دیگران را در خود پرورش دهد. او باید بتواند با کودکان کتابخوان به زبانی قابل فهم  حرف بزند. این توانایی سبب ایجاد رابطه ی متقابل و تشویق کودکان به خواندن می شود. کتابدار باید دیگر مهارت های خود را نیز به روز کند
 ه- برای اینکه بتوان کودکان را علاقه مند و پایبند به کتابخانه کرد، کتابدار باید توانایی برنامه ریزی و انجام فعالیت های مربوط به کتاب را داشته باشد، مانند: قصه گویی، نمایش، نقاشی، و ... بر پایه ی داستان ها
 و- باید در برخورد هایش انعطاف پذیر باشد. به سخن دیگر، ضروری است بتواند خود را با رفتارها و نیازهای متغیر کودکان  سازگار کند.

 

برگردان: 
افسانه اشرفی

[ ۱۳۸٩/٥/٦ ] [ ٩:٥٥ ‎ق.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

At the end of this post we at Curious Expeditions asked for beautiful libraries we had overlooked. Turns out, there were a lot. In fact, more than we will ever be able to post. But in the spirit of the compendium below we have put up some of our favorites from the reader suggested libraries. Thanks to everyone who suggested a library, it’s fantastic to see that we aren’t the only ones with a bad case of librophila. (We also apologize to anyone who suffers a scrolling related injury.)

Amelia%20S.%20Givin%20Library%20Mount%20Holly%20Springs%2C%20PA
Amelia S. Givin Library, Mount Holly Springs, PA
biblio.jpg
Bad Schussenried Bibliothekssaal, Baden-Württemberg, Germany
1_d.jpg
Biblioteca Medicea-Laurenziana, Florence, Italy
Bibliotheque%20solvay%20wall.jpg
Bibliothèque Solvay, Brussels, Belgium
IMG_6802%20Athenaeum%2C%202nd%20floor%20reading%20room%20%28ok%29.jpg
Boston Athenæum, Boston, MA, USA
Codrington.jpg
Codrington Library, All Souls College, Oxford, England
cornell-law-school-library-reading-room.JPG
Cornell Law School Library, Ithaca, NY, USA
84370702_12a16fd6d9_b.jpg
Folger Shakespeare Library, Washington D.C., USA
900888676_ce0f02a9d0.jpg
George Vanderbilt’s Biltmore House Library, Asheville, N.C., USA
71760851_e0d74f9ebc.jpg
Harper Library, The University of Chicago, IL, USA
Picture%201.png
John Rylands Library, Manchester, England (Thanks to Edward Brownrigg and John Rylands)
202146600_37b58ca97a.jpg
Klementium Library, Prague, Czech Republic

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٥:۱٧ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

Austria

National%20Art%20Library%2C%20Victoria%20%26%20Albert%20Museum.jpg
National Art Library, Victoria and Albert Museum, London
North%20Reading%20Room%2C%20UC%20Berkeley%2C%20California%2C%20USA.jpg
North Reading Room, UC Berkeley, California, USA (Terrific reader suggestion)
NYC_Public_Library_Research_Room_Jan_2006.jpg
New York Public Library, New York, USA
Library%20collection%20of%20Antwerp%27s%20biggest%20publisher%2C%20Plantin-Moretus%20.jpg
Plantin-Moretus, Antwerp, Belgium
Queen%27s%20College%20Library%2C%20Oxford.jpg
Queen’s College Library Oxford
Real%20Gabinete%20Portugues%20De%20Leitura%20Rio%20De%20Janeiro%203.jpg
Real Gabinete Portugues De Leitura Rio De Janeiro, Brazil (Possibly the most beautiful library of them all.)
Glasgow_School_of_Art_Library.jpg
Rennie Mackintosh Library, Glasgow School of Art, Scotland (Added on excellent reader suggestion.)
Riggslib.jpg
Riggs Library, Georgetown University, USA
RIJKMUSEUM-AMSTERDAM.jpg
Rijkmuseum Library, Amsterdam
riksadagen%201.jpg
Riksdagen Library, Swedish Parliament Library, Stockholm, Sweden
NationalRussia%20manuscriptdept.jpg
Russian National Library, St. Petersburg
St.%20Florian%20Monastery%20Library%202.jpg
St. Florian Monastery-Library, Austria
Salamanca%20Small.jpg
Salamanca Library, Salamanca, Spain
Sansovino%27s%20Library%202.jpg
Sansovino Library, Rome, Italy
Library%20of%20the%20Sorbonne.jpg
Sorbonne Library, Paris, France
State%20Library%20of%20Victoria.jpg
State Library, Victoria, Australia
STIFTSBIBLIOTHEK-KLOSTERNEU%20%28%29.jpg
Stiftsbibliothek Klosterneuburg, Klosterneuburg, Austria
Suzzallo%20Library.jpg
Suzzallo Library, Seattle, Washington, USA
The%20New%20Library%20of%20the%20Royal%20College%20of%20Physicians%20of%20Edinburgh.jpg
The New Library of the Royal College of Physicians of Edinburgh
Theology%20Room%20at%20St.%20Deiniol%27s%20library%2C%20North%20Wales.jpg
Theology Room at St. Deiniol’s library, North Wales
TRINITY-COLLEGE-LIBRARY-DUB%20%28%29.jpg
Trinity College LIbrary, AKA, The Long Room, Dublin, Ireland
University%20Library%2C%20Helsinki%2C%20Finland%20Small.jpg
University-Library, Helsinki, Finland
Vatican.jpeg
Vatican Library, Vatican City, Rome
Vienna%20Austrian%20National%20Library.jpg
Austrian National Library, Vienna, Austria
Waldassen%201.jpg
Waldsassen Abbey Library, Bavaria, Germany
Wren%20Library%2C%20Trinity%20Small.jpg
Wren Library, Trinity College, Cambridge, England
Yale%2C%20Beinecke%20Rare%20Book%20and%20Manuscript%20Library.jpg
Yale, Beinecke Rare Book and Manuscript Library, New Haven, Connecticut, USA

At the end of this post we at Curious Expeditions asked for beautiful libraries we had overlooked. Turns out, there were a lot. In fact, more than we will ever be able to post. But in the spirit of the compendium below we have put up some of our favorites from the reader suggested libraries. Thanks to everyone who suggested a library, it’s fantastic to see that we aren’t the only ones with a bad case of librophila. (We also apologize to anyone who suffers a scrolling related injury.)

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٥:۱٢ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

Joanina%20Library%2C%20University%20of%20Coimbra%2C%20Portugal%2C.jpg
Joanina LIbrary University of Coimbra, Portugal
kremsmuenster_60.jpg
Kremsmuenster Abbey Library, Kremsmünster, Upper Austria.
Library%20of%20Castilla-La%20Mancha%202.jpg
Biblioteca Castilla La Mancha, Spain
library_of_congress_reading.jpg
Library of Congress, Washington, DC, USA
Library of Parliament Ottawa
Library of Parliament, Ottawa, Canada
Library%20of%20St.%20Walburga%2C%20Zutphen%2C%20Netherlands.jpg
Library of St. Walburga, Zutphen, Netherland (Preserved from the 16th century)
Bibliothek.Admont_gesamt.jpg
Library of the Benedictine Monastery of Admont, Austria

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٥:۱٠ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

لوکوربوزیه:من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح می دهم:زیرا ترسیم کردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی می ماند.

 طراحی کتابخانه دانشگاه اتریش

thumb2

zha_library_and_learning-centre_yatzer11

zha_library_and_learning-centre_yatzer2

zha_library_and_learning-centre_yatzer3

zha_library_and_learning-centre_yatzer4

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٥:٠٤ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

Boston_bates5a.jpg
Boston Copley Public Library, Boston, USA
BRITISH-LIBRARY-LONDON%20%28%29.jpg
Old British Reading Room, British Museum, London, England
Casanatense%20Library%201.jpg
Casanatense Library, Rome, Italy
Cathedral%20Library%2C%20Kalocsa.jpg
Cathedral Library, Kalocsa, Hungary
Chetham%27s%20Library%2C%20Manchester%202.jpg
Chetham’s Library, Manchester, UK
Dutch%20Royal%20Library.jpeg
Dutch Royal Archives Library, Netherlands
El%20Escorial%20Library%2C%20San%20Lorenzo%20de%20El%20Escorial%2C%20Spain.jpg
El Escorial Library, San Lorenzo, Spain
Frederick%20Ferris%20Thompson%20Memorial%20Library.jpg
Frederick Ferris Thompson Memorial Library, Vassar College, Poughkeepsie, New York, USA
Peabody%20Library.jpg
George Peabody Library, Baltimore, Maryland, USA
HANDELINGENKAMER-TWEEDE-KAM%20%28%29.jpg
Handelingenkamer Tweede Kamer Der Staten-Generaal Den Haag, the Hague, Netherlands
Hereford%20Cathedral%20Chained%20Library.jpg
Hereford Cathedral Chained Library, Hereford, England (Rare books were once kept chained to the bookshelf to prevent stealing.)

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٥:٠۱ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

We are honored to be named a finalist in the Travel category of the 2008 Weblog Awards. If you enjoyed this library compendium and have a moment of spare time, you can cast your vote for Curious Expeditions (once every 24 hours if so inclined) below. Thanks everybody!

STIFTSBIBLIOTHEK-ST.-GALLEN%20%28%29.jpg
Abbey Library St. Gallen, Switzerland
Angelica%20Library%2C%20Rome.jpg
Angelica Library, Rome, Italy
Wolfenbuttel.jpgHerzog August Library, Wolfenbüttel, Germany
Beatus%20Rhenanus.jpg
Beatus Rhenanus Library, Basel, Switzerland
Bernadotte%20Library%2C%20Stockholm.jpg
Bernadotte Library, Stockholm Sweden
Biblioteca%20Angelica%203.jpg
Biblioteca Angelica, Rome, Italy
Biblioteca%20di%20Belle%20Arti%20Milano%20I.jpg
Biblioteca Di Bella Arti, Milan, Italy
Biblioteca%20do%20Palacio%20e%20Convento%20de%20Mafra%20I.jpg
Biblioteca do Palacio e Convento de Mafra I, Lisbon Coast, Portugal
Biblioteca do Palàcio Nacional da Ajuda Lisboa III, Lisbon, Portugal
Biblioteca do Palàcio Nacional da Ajuda Lisboa III, Lisbon, Portugal
Biblioteca%20Geral%20da%20Universidade%20de%20Coimbra%20IV.jpg
Biblioteca Geral University of Coimbra, Coimbra, Portugal
Biblioteca%20Palafoxiana.jpg
Biblioteca Palafoxiana, Puebla, Mexico
Biblioteca%20de%20la%20Real%20Academia%20De%20La%20Lengua%2C%20Madrid%2C%20Spain%201.jpg
Bibliotecha de la Real Academia De La Lengua, Madrid, Spain
Bibliotheque_alencon_670px.jpg
Bibliotheque Alencon, Normandy, France
BNF-PARIS%20%28%29.jpg
Bibliothéque Nationale de France, Paris, France

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:٤٦ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

Vatican Library, Vatican City, Rome

کتابخانه ی واتیکان، یکی از قدیمی ترین کتابخانه ها در دنیاست که شامل یکی از مهم ترین مجموعه ها و متن های تاریخی ست. رسما در سال ۱۴۷۵ میلادی بنا نهاده شد و شامل ۷۵۰۰۰ دستخط قدیمی از تمام تاریخ است. کتابخانه از جولای ۲۰۰۷ به طور موقت و به علت بازسازی آن بر روی عموم بسته شد که پیش بینی می شود تا سپتامبر ۲۰۱۰ روند بازسازی کامل شود.

Austrian National Library

کتابخانه ی ملی اتریش که بزرگترین کتابخانه ی این کشور است در شهر وین، پایتخت اتریش، واقع شده است. کتابخانه شامل، کاغذهای پاپیروس، دستخطهای قدیمی، کتابهای باستانی و نایاب، نقشه ها، عکس ها و … است.

Library of the National Palace of Mafra, Portugal

کتابخانه ی کاخ Marfa در شهر Marfa پرتغال واقع شده است(این کاخ طی سلطنت John V ساخته شد). این کتابخانه که در طبقه ی دوم واقع شده توسط معمار پرتغالی Manuel Caetano de Sousa ساخته شد. کف ِ باشکوه ِ این کتابخانه با کاشی های گل رز و با مرمر سفید و خاکستری پوشانده شده است. قفسه های چوبی به شکل معماری قرن هجدهم در دیوارهای کناری در دو ردیف واقع شده اند که توسط یک بالکون با نرده ی چوبی جدا شده است.

Library of Parliament, Ottawa, Canada

کتابخانه ی پارلمان(Library of Parliament)، منبع اصلی پژوهشی و اطلاعاتی پارلمان کشور کانادا است. قسمت اصلی این کتابخانه در Centre Block(ساختمان اصلی پارلمان کانادا) واقع شده است. کتابخانه توسط Thomas Fuller و Chilion Jones با الهام از Museum Reading Room بریتانیا ساخته شد.

New York Public Library

کتابخانه ی عمومی نیویورک با ۸۷ شعبه یکی از بزرگترین کتابخانه های عمومی جهان است. این کتابخانه یکی از پیشتازان ِ کتابخانه های عمومی جهان و یکی از مهم ترین کتابخانه های پژوهشی ست. بیش از ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب را در خود جای داده است و بودجه ایی بیش از ۵۰ میلیون دلار دارد. به بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سرویس می دهد و نیز دارای ۳۱۴۷ کارمند است.

Klementium Library, Prague, Czech Republic

Clementinum یکی از کتابخانه های تاریخی پراگ، پایتخت کشور چک، است که اکنون به عنوان کتابخانه ی ملی جمهوری چک مورد استفاده قرار می گیرد. کتابخانه ی ملی چک، در سال ۲۰۰۵ جایزه ی Memory of the World یونسکو را دریافت کرد.

Wiblingen Monestary Library, Ulm, Germany

صومعه ی Wiblingen تشکیل دهنده ی صومعه ی بندیکتی در آلمان بود که بعدا به عنوان سربازخانه مورد استفاده قرار گرفت. صومعه در سال ۱۰۹۳ میلادی ساخته شد. کتابخانه ی مشهوری نیز در بخش شمالی صومعه در سال ۱۷۴۴ ساخته شد

سفری به کتابخانه های زیبا در سرتاسر دنیا

اینجا تصاویری مسحور کننده را برای شما آماده کرده ام. شاید دسترسی به بعضی، بهتر بگویم اکثر، این کتابخانه ها که معماری فریبنده ایی دارند برای مان مقدور نباشد ولی حداقل می توانیم نگاهی به آنها داشته باشیم. در انتهای هر تصویر که مربوط به کتابخانه ایی است، توضیحاتی را هم اضافه کرده ام. امیدوارم لذت ببرید. ببینید:

Abbey library of Saint Gall

این کتابخانه با نام Abbey library of Saint Gall در کشور سوییس واقع شده است. مجموعه ی کتابخانه قدیمی ترین در سوییس است و یکی از اولین و مهم ترین کتابخانه های رهبانیت(یا ترک دنیا شیوه ایی است که راهبان در پیش میگیرند) در دنیاست. شامل ۲۱۰۰ کتاب خطی است که تاریخشان به قرون ۸ تا ۱۵ میلادی باز می گردد و ۱۶۵۰ کتاب قدیمی را در خود جای داده است.

Biblioteca Geral University of Coimbra

کتابخانه ی Joanina کتابخانه ایی به سبک معماری خاص قرن هجدهم میلادی است که در قرن هجدهم طی سلطنت John V بر پرتغال، ساخته شده است. این کتابخانه در شهر کویمبرای پرتغال واقع شده است و قسمتی از کتابخانه ی عمومی دانشگاه کویمبرا است.

Bibliothèque nationale de France

این تصویر متعلق به کتابخانه ی ملی ِ فرانسه با نام Bibliothèque nationale de France است که در سال ۱۳۶۸ میلادی در شهر پاریس ساخته شده است. بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این کتابخانه استفاده می کنند. بودجه ایی ۲۵۴ میلیون یورویی دارد و ۲۷۰۰ نفر نیز در آن مشغول به کار هستند!

El Escorial Library, San Lorenzo, Spain

این کتابخانه که در اسپانیا واقع شده است، El Escorial نام دارد. El Escorial در واقع محل اقامت پادشاه اسپانیا بوده است که یکی از میراث های جهانی یونسکو نیز می باشد. El Escorial در ۴۵ کیلومتری ِ شمال غربی مادرید، پایتخت اسپانیا، واقع شده است.

George Peabody Library

کتابخانه ی جورج پی بادی(George Peabody) کتابخانه ایی تاریخی از بنیاد پی بادی است که در بزرگترین شهر ایالت مریلند، بالتیمور، ایالات متحده واقع شده است.

Library of Congress, Washington, DC, USA

کتابخانه ی ملی کنگره ی ایالات متحده بزرگترین کتابخانه ی دنیاست که در پایتخت ایالات متحده، واشنگتن دی سی، واقع شده است. ۳۰ میلیون کتاب را در خود جای داده است و اسناد چاپ شده در آن به ۴۷۰ زبان مختلف می باشد. این کتابخانه بیش از ۶۱۳ میلیون دلار بودجه دارد و ۳۶۳۷ نفر نیز در آنجا کار میکنند.

Real Gabinete Portugues De Leitura Rio De Janeiro

کتابخانه ی Real Gabinete Portugues De Leitura در ریو دوژانیروی برزیل قرار دارد. بنیاد در سال ۱۸۳۷ توسط گروهی ۴۳ نفره از پناهنده های سیاسی پرتغالی برای ارتقا فرهنگ در بین اجتماع پرتغالی ساخته شد. شعبه ی اصلی ساختمان کنونی توسط معمار پرتغالی Rafael da Silva e Castro بین ۱۸۸۰ تا ۱۸۸۷ ساخته شد.

Suzzallo Library

کتابخانه ی Suzzallo کتابخانه ی مرکزی دانشگاه واشنگتن در شهر سیاتل ایالات متحده است. نام این کتابخانه از نام رییس دانشگاه واشنگتن که از سال ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۶ عهده دار این منصب بود، برگرفته شده است.

Trinity College LIbrary

کتابخانه ی دانشگاه Trinity واقع در شهر دوبلین ایرلند و بزرگترین کتابخانه ی این کشور است. ۱۸۰ نفر در این کتابخانه مشغول به کار هستند.

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:۳٩ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

راهکارهای افزایش مطالعه مفید در جامعه

ژنوس، کیانوس، کارشناس ارتقای فرهنگ مطالعه مفید در اداره کل کتابخانه‌های اصفهان: هنگامی که انسان خواندن و نوشتن را یاد می گیرد مهمترین کار باید کتابخوانی باشد که این مهم اگر بدون آموزش باشد چیزی جز اتلاف عمر و از کف دادن زمان نیست...

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ژنوس، کیانوس، کارشناس ارتقای فرهنگ مطالعه مفید در اداره کل کتابخانه‌های اصفهان: هنگامی که انسان خواندن و نوشتن را یاد می گیرد مهمترین کار باید کتابخوانی باشد که این مهم اگر بدون آموزش باشد چیزی جز اتلاف عمر و از کف دادن زمان نیست. مطالعه، جهان و فضای جدیدی را برابر انسان می گشاید و وی را علاوه بر اطلاعات با واقعیت‌های جدید روبرو می‌کند.

زمان آغاز مطالعه وقتی است که فرد بتواند بخواند و مطلب را درک کند و از آن بهره برداری کند. زمین مطالعه، مکان، هدفمندی و داشتن انگیزه عوامل ضروری در مطالعه هستند.

مطالعه به معنی نگریستن به هر چیزی برای آگاه شدن از آن تفکر، اندیشه و یا بررسی است و مشوق هایی چون لذت جویی، شناخت طبیعت، بارور شدن عقل و اندیشه، بارور شدن حس کنجکاوی، برطرف شدن شک و تردید، ایجاد خود باوری و شناخت جدید محرک‌هایی هستند که زمینه و امکان روحی – روانی و انگیزشی را در فرد ایجاد می کنند.

باید یادمان باشد که زیاد وقت نداریم جهان ما جهان سرعت است و روز به روز نیز به این سرعت افزوده می شود. برای اینکه از این کاروان علم و زندگی عقب نمانیم باید با آخرین روش‌های مطالعه و دستیابی به دانش آشنا شویم. با یک نظم و ترتیب خاص می توان شرایطی را فراهم کرد که عمر پرباری داشته باشیم. امروزه بسیاری خصوصا دانش آموزان به عادت بد کند خوانی مبتلا هستند و این عادت باعث اتلاف وقت و سرمایه عمر می شود. صرفه جویی در وقت مهمترین نکته است که در طرح شرایط مطالعه بر آن تکیه می‌شود.

بهترین زمان مطالعه در صورتی که کمبود خواب نداشته باشیم قبل از خواب یا استراحت روزانه است به این ترتیب ذهن وقت کافی برای آرامش، منظم ساختن و نگهداری و ثبت اطلاعات لازم را خواهد داشت. وضعیت فرد هنگام مطالعه تاثیر مهمی در درک مطلب دارد. فرد هنگام مطالعه باید راست بنشیند، کتاب باید روی سطحی هموار باشد. با بی حوصلگی مطالعه نکند. آفات مطالعه چون خواب، حواس پرتی و ... به سراغش نیاید. با اشیاء و وسایل اطرافش بازی نکندو فراموش نکند که هیچ چیز جای آموزش عملی را نمی گیرد.

هنگام مطالعه باید توجه داشت که انتقاد لازمه کار است. خواندن با دید انتقادی بسیار مفید و ثمر بخش است، اما بعضی از افراد بین انتقاد- که مشخص کردن خوب از بد است – با ایرادگیری فرقی نمی گذارند و به گمان خویش آنچه می‌کنند انتقاد سازنده است، در حالی که چنین انتقادی نه تنها سازنده نیست بلکه زیان بار و مخرب است. انتقاد تنها پیدا کردن نقطه ضعف‌ها و عیب‌ها نیست، بلکه اشاره به قوت‌ها و خوبی ها نیز انتقاد است‌. خواننده نباید توقع داشته باشد هر مطلبی را که می‌خواند مطابق نظرش باشد زیرا نویسنده می تواند نظرخویش را به طریقی که می‌پسندد بیان کند و بنویسد‌. هرکس می تواند عقاید و نظرهایی را قبول یا رد کند، اما باید برای رد و قبول خویش دلایل کافی داشته باشد و بتواند آن‌ها را نیز توضیح دهد. اگر رنج تجزیه و تحلیل را بر خود هموار نکند نمی تواند نظر خویش را به دیگران بقبولاند‌. انسان باید همیشه توجه کند که مطالب را برای چه مخاطبی می‌نویسد چون امکان دارد خواننده بی‌توجه چیزی را بخواند که در اندازه درک و فهم وی نبوده است.

توصیه‌های تربیتی که در هنگام مطالعه باید مورد توجه قرار گیرد:
یک مطالعه کننده باید مطالعه را کاری روز مره و مداوم بداند و برای آن برنامه ریزی کند. در زمان معین و در محلی خاص مطالعه کند و مکان مطالعه خود را کمتر تغییر دهد. مکان مطالعه اش عاری از سر و صدا باشد و عوامل و محرک هایی که منجر به حواس پرتی می شوند به حداقل ممکن کاهش یابند. نور و حرارت مکان مطالعه اش مناسب باشد. دمای 20 درجه و نور متوسط که نه خیلی زیاد و نه کم باشد مفید خواهد بود. سعی کند پس از مطالعه مطلب مورد نظر خود را تقویت کرده، احساس رضایتمندی کند.

هنگامی که بسیار خسته است و یا بعد از مدتی مطالعه خسته شده و تمرکز حواس خود را از دست داده مطالعه را به طور اجباری ادامه ندهد. مطالبی را که قرار است مطالعه کند ابتدا به صورت کلی و اجمالی مرور کند و سپس به مطالعه جزییات بپردازد. مطالب را برای خود بیان و تکرار کند. تلاش کند مطالب را بفهمد و به خاطر بسپارد.
تند خواندن را بیاموزد و تمرین کند که تند بخواند.

بیشتر در هنگام شب و صبح زود مطالعه کند زیرا تحقیقات نشان داده در این موقع مطالعه کارآمد‌تر است. کاملا در آرامش فکری مطالعه کند.
از نقشه و نمودارهای کتاب‌ها حداکثر استفاده را ببرد.

چگونه مطالعه ی مفید داشته باشیم؟

مطالب به سرعت و دقت خوانده شود و از درنگ کردن بر مسایل جزیی پرهیز شود. تا جایی که امکان دارد خواننده باید یادداشت برداری کند این امر باعث انتظام ذهن و تمرکز حواس می شود. از نشستن به صورت لمیده خودداری شود. درست نشستن و درست نفس کشیدن و تابیدن نور مناسب از ملزومات است. مطالعه کننده باید به استراحت بین زمان‌های مطالعه توجه خاص داشته باشد. نباید مطالب ریز را یکجا یاد گرفت، زیرا ممکن است فراموش شود.

زمان مطالعه باید مشخص باشد، در غیر این صورت در مطالعه نقصان ایجاد می‌شود. اهمیت مرور بلافاصله و مرور یک روز بعد از آن بسیار زیاد است. مدت زمان خواب باید به اندازه باشد و برای مطالعه درسی نباید کمتر از 6 تا 8 ساعت باشد. اگر مطالب فهمیده شود و در حافظه بلند مدت نگهداری شود دیرتر فراموش می‌شود. اگر خواننده به مطالب علاقه داشته باشد خواندن آن‌ها مفید‌تر می‌شود.

فرد مطالعه کننده باید مطالب مبهم را به صورت کلیدی بنویسد. تجسم سنگ بنای حافظه است پس سعی شود آنچه خوانده می شود در ذهن مجسم شود. مطالعه در یک مکان صورت بگیرد و از مطالعه در مکان‌های شلوغ و عمومی خودداری شود. قبل و بعد از مطالعه حتما استراحت کنید. شب، هنگام خواب مطالب خوانده شده مرور شود.

بعد از خواندن مطالب در بیست و چهار ساعت، پنجاه درصدمطالب فراموش می شود. با مرور کردن می توان از فراموش شدن جلوگیری کرد. بلافاصله بعد از غذا خوردن نباید مطالعه را شروع کرد. ابتدای روز برای مطالعه زمان مناسبی است. فاصله مفید برای مطالعه 30 تا 40 سانتی متری کتاب است. مطالعه کننده تا زمانی باید مطالعه کند که حس نکند ادامه مطالعه اش بی فایده است.

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:۳٢ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

 


چکیده:

 

 

 

مقدمات و شرایط اولیه‌ی لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ چگونه می‌‌توان پرورش مناسبی برای آغاز مطالعه یافت؟ برای مطالعه بهتر لازم است پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها بیابید. مقدمات و شرایط اولیه‌ی لازم برای آغاز مطالعه چیست؟ آیا تا کنون دقت کرده اید که هر جلسه مطالعه شما چگونه شروع می‌‌شود؟
 
برای آنکه بتوانید بهتر مطالعه کنید، به نکات زیر توجه نمائید:
 
 
1- مکان مطالعه:

 

 

 

 


دانش آموزان در خصوص مکان مطالعه عادت‌های متفاوتی دارند. مطالعه در منزل، پارک و کتابخانه عمومی از رایج ترین مکان‌های مطالعه محسوب می‌‌شوند. آنچه در این باره باید بدانید این است که محیط و مکان مطالعه علاوه بر داشتن شرایطی چون سکوت و آرامش، باید تا حد امکان ثابت و بدون تنوع باشد.
 
اگر می‌‌خواهید واقعا با تمرکز مطالعه کنید، باید سعی کنید که خود را به محیط یکنواخت و ثابت عادت بدهید.
 
بنابراین فضاهای عمومی مانند پارک برای یک مطالعه جدی، مکان مناسبی محسوب نمی شوند. تغییرات مکرر در دکور اتاق و یا مکان نیز - چون مخل تمرکز است - توصیه نمی گردد.
 
2- هدف‌مندی مطالعه:

 

 


هدف مندی در مطالعه یعنی داشتن یک ذهنیت روشن و شفاف درباره اهداف، برنامه‌ها و پیش بینی های لازم. این موضوع را از زوایای مختلف می‌‌توان مورد بحث قرار داد. یک بعد مهم آن به نیات، ایده آل‌ها و انگیزه های شما بر می‌‌گردد. بعد دیگر آن به آرامش ذهنی و نظم رفتاری شما مربوط است. مسئله‌ی دیگر این است که چقدر مهارت‌ها و ظرافت‌های لازم را در برنامه ریزی و به خصوص پیش بینی تغییرات به خرج دهید. یعنی اگر به دلیلی برنامه شما بهم بخورد چگونه مدیریت زمان می‌‌کنید.
 
3- آغاز هوشیارانه:

 

 


هوشیاری یعنی داشتن یک آگاهی ارادی و به عبارت بهتر یعنی بیداری آگاهانه. بسیاری از ما به هنگام مطالعه بیداریم، ولی از هوشیاری لازم برخوردار نیستیم. برای داشتن هوشیاری لازم، وضو بگیرید، نیت کنید، برای یکی دو دقیقه چشمان خود را ببندید و افکارتان را بر روی کاری که می‌‌خواهید انجام دهید متمرکز کنید، مثل اینکه من در این لحظه با آمادگی کامل می‌‌خواهم مطالعه ام را شروع کنم. تمرین خودآگاهی و تقویت هوشیاری، کیفیت آغاز و ادامه را افزایش خواهد داد.
 
4- تفاوت های فردی:

 

 


بر خلاف گفته‌ها و تبلیغات بعضی از مراکز، هیچ قانون کلی برای تعیین مقدار زمان لازم مطالعه وجود ندارد. چون افراد مختلف توان و حوصله و هوش متفاوت دارند. بنابراین مهم تر از آنکه ساعات مطالعه خود را افزایش دهیم، این است که از مطالعه مان - هر قدر هم اندک باشد - بهترین و بیش‌ترین استفاده را ببریم. پس به جای مقایسه‌ی مقدار ساعات مطالعه خود با دیگران، از زمان‌های مطالعه‌ی خود به طور مطلوب استفاده کنید.
 
5 - برنامه ای برای افزایش ساعات:

 

 

 

اگر می‌‌خواهید که ساعات مطالعه خود را افزایش دهید، دقت کنید که نباید عجله کرد. چون هر رفتار در طول زمان به وجود می‌‌آید، تغییر رفتار نیز نیاز به زمان دارد. عجله و دست‌پاچگی در افزایش زمان‌های مطالعه به نتیجه ای غیر از آشفتگی و اضطراب نخواهد انجامید.
 
6- تعیین خط پایه:

 

 


مبنای افزایش ساعات مطالعه، ارزیابی وضع فعلی و تعیین خط پایه است. این کار بسیار آسان است و می‌‌تواند توسط خودتان یا یکی از اطرافیان انجام گیرد. برای یک هفته یا ده روز نموداری رسم کنید که محور عمودی آن نشان دهنده‌ی دقایق و ساعات و بردار افقی آن نشان دهنده‌ی روزها باشد. در پایان روز آخر میانگین ساعات را محاسبه کنید. حال بر اساس توانایی های فردی خود و با یک روند منطقی در ماه اول 60 تا 90 دقیقه و در ماه‌های بعد به همین ترتیب ساعات بیش‌تری را به برنامه خود اضافه نمایید.

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:٢٧ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

اخلاق حرفه ای کتابداری

کتابداران مردمانی خاصند با حرفه ای خاص تر . مردمانی خاص بدان جهت که با گستره وسیعی از مخاطبان سروکار دارند ، چه در یک کتابخانه عمومی و چه در یک کتابخانه عظیم دانشگاهی این وسعت مخاطب بروشنی به چشم می خورد . سیل مخاطبان کتابخانه ، از کودکی تازه سواد آموخته تا عالمی که عمری را به مطالعه و تالیف و تصنیف گذرانده و دانشجویی تازه وارد تا اساتید سپید مو ، همه را در بر می گیرد . این طیف وسیع مخاطب نیازمند توانایی های اخلاقی و رفتاری بسیاری است تا بتوان به هر دسته از مراجعان بتوان خدماتی مناسب نیاز ها و خصوصیاتشان ارایه کرد .

کتابدار باید بیش از هر چیز و پیش از گام نهادن در این مسیر جامعه مخاطبش را بدرستی بشناسد و در گسترش دانش همه اقشار و طبقات را در نظر گیرد . هرچند خدمت رساندن به یک پژوهش گر کارکشته نباید و نمی تواند هم سان خدمت رساندن به یک روستایی نوسواد باشد ، اما از یاد بردن آن روستایی نوسواد و انحصار خدمات برای آن پژوهش گر آغاز جروی در این راه است و آنچه مانع این گمراهی می شود ، اخلاق حرفه ای کتابدار است .

اما این حرفه بدین سبب خاص تر است که علاوه بر مخاطبان بی شمارش ، علمی است که سایر علوم از آن زاده شده و کتابدار حرفه ای علم شناس ، نگاهبان و گستراننده ی جمله ی دانسته ها و دانش بشری . این حرفه فقط منحصر به دانش مطلق و علومی نیست که با قوانین ثابت شده طبیعت سروکار دارند ؛ کتابداری از علوم محض گرفته تا کوچک ترین اصول جاری یک قوم را د بر ی گیرد و این روند تازمانی ادامه می یابد که کتابدار خود را فردی رنجور و فرسوده و اژدهای خفته برگنج که خود را فقط نگهبان چند قفسه کتاب نپندارد بلکه همپای پیشرفت دانش خود نیز به پیش رود تا بتوانند به بهترین نحو در اشاعه ی آن عمل کند چنانکه در دانشگاه های پیشرو کتابداران ولو آنکه در کلاس های درس حضور نیابند خز کادر آموزشی محسوب شده و همپای استادان پیشرفت دانشجویان را تحت نظر دارند تا بتوانند با سرعت و دقت منابع مورد نیاز ایشان را فراهم و در دسترس آنان قرار دهند .

فلسفه اخلاقی و حرفه ای کتابدار

کتابداری در گذر زمان و در مسیر تمدن بشر تکامل یافته و ارزشهایی بر اصول اولیه آن افزوده شده است . این ارزش ها تنها در جهت تلاش های درست برمی خیزند و پی جویی حقیقت در آثار و اعتقاد به پیشرفت افراد چنین انگیزه ای را محقق می سازد . شور همراه با رسالت پیشگامان کتابداری از کالیماخوس گرفته تا دیویی و رانگاناتان ، امروزه جای خود ار به شور حرفه ای کتابداران نوین داده است.هرچند این اصول و ارزش ها نباید تنها دستمایه کتابدار در عمل باشد بلکه در سایه اعتبار آنها کتابدار باید خلاقیت ذهنی و فردی خود را به کار گیرد ا بتواند بهترین خدمات را به جامعه ی متبوعش ارایه دهد .

آرمان کتابدار حرفه ایی آمیزه ای است از تصویری روشن از کتابدار آرمانی (به عنوان الگوی اولیه) ، آگاهی از نیازهای ضروری جامعه و حس حفظ ارزش ها در کارهای روزمره ی حرفه اش. رویه اصلی و وکارهای روزمره کتابداری در یک نگاه درونگرایانه به هیچ وجه صلابتی را که شایسته آن است ندارد و باید با نگاهی برونگرایانه به این روند نگریست تا با دیدی جمعی و با به یاد داشتن فلسفه ی اخلاقی این حرفه نشانه ها را درک و ارزش های خویش را با فهم هوشمندانه و مشاهدات فردی و جمعی و در نهایت با اتکا به تجربه تعالی بخشند .

برخی از ویژگی های اخلاقی کتابدار

* کتابدار باید همیشه اعتقاد به کارش را حفظ کند و معتقد باشد که کتابخانه اش برای جامعه مفید است و او نیز برای کتابخانه اش
* مقام کتابدار درجامعه همیشه بسته به وضع سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه تعیین می شود اما در هر حالتی کتابدار باید مشعوف علم ، نگاهبان آن و وقف پیشبرد آموختن باشد.
* در کار فرهنگی تمام شاخه های یادگیری نقش خاص و مفید خود را دارد . کتابدار باید از چنان آموزشی برخوردار باشد که جو هر فرهنگ رابشناسد و وظایف خود را برای ارتقای آن انجام دهد . (برادفیلد)
* کتابدار باید تمامی معتقدات ، نظریه های سیاسی یا اخلاقی را با بی طرفی حرفه ای بنگرد . او اجازه می دهد هر متفکری نظر و عقیده ی خود را چه درست و چه نادرست بیان کند زیرا او می داند استدلال درست در گذر زمان و در مباحثه و مناظره آزاد پیروز خواهد شد .
* کتابدار باید حرمت آزادیی که بر حرفه اش سایه فکنده نگاه دارد . آزادی های اعتقادی کتابداران عبارتند از آزادی مطالعه ، اندیشه ، گفتار ، مطبوعات ، واسپاری دانش و آزادی آموزش .
* کتابدار باید این نگرش را که به کتابخانه به عنوان یک موزه می نگرد از بین ببرد و نظری را گسترش دهد که از کتابخانه به عنوان مرجعی عظیم از علم و ادب که با مهارت سازماندهی و مهیای استفاده شده است ، یاد می کند .
* کتابدار باید معتقد باشد که کتابخانه برای اجتماع لازم است . اگر کتابداری موضع دفاعی نسبت به حرفه اش اتخاذ کند ، عنوان کتابدار واقعی از او سلب می شود .
* کتابدار باید با بیانی مستدل و رسا اعتقاداتش را اعلام کند . او نباید اجازه دهد که به اندیشه های بحقش بی اعتنایی شود و باید آنها را محکم واستوار نگه دارد .
* کتابداری ترکیبی است از دانشوری ، مهارت فنی و انسان گرایی . تنها عشق به کار و خود را وقف خدمت کردن است که کمبود ها را جبران می کند .
* کتابدار یک مبلغ است آنچه را خود بدست آورده با دیگران قسمت می کند ؛ کتابدار خواننده کتاب ها و خادم خواننده ها است (گاردنر)
* کتابدار باید از عامه مفهومی آرمانی در ذهن داشته باشد . او می بایست تناقضات موجود در جامعه را به نفع علایق کل جامعه رفع رجوع نماید .
* کتابدار در برابر جامعه وظیفه ای متعالی دارد : آموزش خواننده و عامه مردم . کتابدار در این میان جانب بی طرفی را رعایت می کند ، سانسور نمی کند و نمی گوید که مردم چه بخوانند و چه نخوانند .
* کتابدار باید هوشمند ، شجاع و معتدل باشد و از این طریق اظمینان خوانندگان را بدست آورد که این اعتماد همگانی یکی از نشانه های کتابداری راستین است.
* یک کتابدار خوب باید خواننده ایی آزمند باشد؛ کتابدار باید خود اهل تحقیق و تالیف باشد تا الگویی برای خوانندگان گردد .
* کتابدار باید فرصتی فراهم کند تا افراد نوسواد بتوانند این تجربه ی نو آموخته را تمرین نمایند در غیر این صورت آنان دوباره به حریم بی سوادی باز خواهند گشت .
* خدمات کتابخانه تنها برآوردن نیاز خوانندگان نیست بلکه خواننده آفرینی نیز هست . بهترین یاری به خواننده ، تقویت آگاهی او از طریق فراهم آوردن تمام آثاری است که سرشتی هوشمندانه ، علمی و ادبی دارند .
* در مباحث مربوط به خدمات مرجع ، کتابدار باید به مجموعه از اصول اخلاقی پایبند باشد ؛ اصولی چون : فراهم آوردن اطلاعات درست ؛ عدم قضاوت در مورد مراجعان یا سئوالاتشان ؛ اجتناب از سانسور موارد بحث اگیز یا مخالف نظر بخشی از جامعه کتابخانه ؛ عدم تعبیر یا تفسیر اطلاعات ؛ محرمانه نگه داشتن سئوالات ؛ ارایه خدمات یکسان به افراد و اشاره به مسایل حقوقی و قوانینی چون مالکیت معنوی به هنگام ارایه اطلاعات به مراجع (۱).
* کتابدار باید در قبال همکارانش رفتاری مناسب داشته باشد .چه در یک گروه کوچک و یا در یک کتابخانه بزرگ ، افراد به دلیل علایق شخصی به فعالیت های شغلی خود با اشتیاق و همکاری به کار می پردازند .کتابداران باید با ایجاد ارتباط موثر و در روحیات و حصوصیات خاص هر فرد و با اتکا به احترام متقابل به فعالیت در کنار هم بپردازند .

در آخر علاوه بر نکات آمده در فوق ، باید توجه داشت این مسایل با توجه به تغییرات سریع جامعه تغییر می کنند و روز بیشتر از روز قبل به سوی پیچیدگی بیشتر رهسپار می شوند ولی در نهایت این اصول اخلاقی ، اعتقادی و فلسفی کتابدار است که او را در مسیر صحیح هدایت می کند .

آنچه که تفکر کتابداران برجسته نشان می دهد و همه کتابداران به آن اعتقاد راسخ دارند ، این است که کتابداری خصیصه ای منحصر به فرد دارد که شایان نگهداری است اما جز خود کتابداران چه کسی می تواند این خصوصیات خاص که همان منش بزرگ و احترام به همه ی انسان ها با هر عقیده ای است ، حفظ نماید ؟ پس باید کتابداران هر روز و هر لحظه اصول اخلاقی و اعتقادی حرفه شان را مد نظر خویش قرار دهند تا همواره به خوبی به جامعه خود خدمت رسانند .

منابع :

۱٫ ابرامی ، هوشنگ . شناختی از دانش شناسی . تهران : کتابدار ، ۱۳۷۹ .
۲٫ دیانی ، محمد حسین . اصول و خدمات مرجع در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی . تهران : کتابخانه رایانه ای ، ۱۳۸۵ .
۳٫ علومی ، طاهره . تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، ۱۳۷۷
۴٫ موکهرجی ، اجیت کومار . تاریخ و فلسفه ی کتابداری . ترجمه اسد الله آزاد . تهران : کتابدار ، ۱۳۸۲ .



[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:٢٤ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

کتابخانه‌های بزرگ جهان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
کتابخانه کنگره آمریکا حاوی یکی از بزرگ‌ترین ذخیره کتب در جهان

کتابخانه‌های بسیاری امروزه در اقصی نقاط جهان وجود دارند که حاوی ذخایر ارزنده‌ای از دانش و اندوخته‌های بشریت هستند.

فهرست مندرجات

[نهفتن]

[ویرایش] کتابخانه بریتانیا

بر طبق یک روایت، بزرگ‌ترین کتابخانه جهان در لندن و متعلق به کتابخانه بریتانیا است. این کتابخانه ۱۵۰ میلیون منبع دارد.[۱]

[ویرایش] کتابخانه کنگره آمریکا

بر طبق روایت های دیگری، کتابخانه کنگره آمریکا که متعلق به کنگره آمریکا می‌باشد، با دارا بودن ۱۳۴ میلیون نسخه عنوان، یدک کش عنوان بزرگترین کتابخانه جهان بوده است[۲][۳] و احتیاج به ۸۰۰ کیلومتر قفسه جهت ذخیره سازی کلکسیون خود دارد (و لذا از لحاظ حجم ذخایر از کتابخانه بریتانیا بیشتر است).[۴]

گنجینهٔ کتب فارسی این کتابخانه حاوی کتب ارزشمندی همچون نسخه‌های خطی اسکندرنامه نظامی گنجوی، سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار، و تفسیر سیزده جلدی مثنوی مولانا جلال الدین رومی اثر سید محمد تقی جعفری می‌باشد.[۵]

[ویرایش] دیگر کتابخانه بزرگ

از دیگر کتابخانه‌های بزرگ جهان می‌توان کتابخانه ملی فرانسه و کتابخانه عمومی شهر نیویورک را نام برد.[۶]

هم‌چنین کتابخانه ملی اسرائیل با ۵ میلیون نسخه دارایی، مالک بزرگ‌ترین کتابخانه جهان به زبان عبری و در مورد دین و موضوعات مربوط به یهودیت است.[۷]

[ویرایش] رده بندی

رده بندی بزرگترین کتابخانه‌های جهان کار دشواریست چرا که تعریف منسجمی در مورد «ذخایر کتابخانه» و چگونگی کمیت بخشیدن به آن موجود نیست. لیکن بر طبق یک روایت، بزرگترین کتابخانه‌های جهان عبارتند از:

کتابخانهسال تاسیستعداد نسخه کتاب
کتابخانه ملی کنگره آمریکا ۱۸۰۰ ۲۹٬۰۰۰٬۰۰۰
کتابخانه ملی چین ۱۹۰۹ ۲۲٬۰۰۰٬۰۰۰
کتابخانه آکادمی علوم روسیه ۱۷۱۴ ۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰
کتابخانه ملی کانادا ۱۹۵۳ ۱۸٬۸۰۰٬۰۰۰
کتابخانه ملی آلمان ۱۹۹۰ ۱۸٬۵۰۰٬۰۰۰
کتابخانه بریتانیا ۱۷۵۳ ۱۶٬۰۰۰٬۰۰۰
موسسه اطلاعات علمی علوم اجتماعی آکادمی علوم روسیه ۱۹۶۹ ۱۳٬۵۰۰٬۰۰۰
کتابخانه دانشگاه هاروارد ۱۶۳۸ ۱۳٬۱۰۰٬۰۰۰
کتابخانه ملی علوم ورنادسکی اوکراین ۱۹۱۹ ۱۳٬۰۰۰٬۰۰۰
کتابخانه عمومی شهر نیویورک ۱۸۹۵ ۱۱٬۰۰۰٬۰۰۰

[ویرایش] کتابخانه‌های دانشگاهی

در میان کتابخانه‌های دانشگاهی، بزرگ‌ترین کتابخانه‌های قاره آمریکای شمالی بترتیب عبارت‌اند از[۸]:

کتابخانهتعداد نسخه کتاب
کتابخانه دانشگاه هاروارد ۱۳٬۶۱۷٬۱۳۳
کتابخانه دانشگاه ییل ۹٬۹۳۲٬۰۸۰
کتابخانه دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین ۹٬۰۲۴٬۲۹۸
کتابخانه دانشگاه برکلی ۸٬۶۲۸٬۰۲۸
کتابخانه دانشگاه تگزاس در آستین ۷٬۴۹۵٬۲۷۵

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:٢٠ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

کتابخانه عمومی شهر نیویورک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری, جستجو
یکی از سالن‌های مطالعه کتابخانه

کتابخانه عمومی شهر نیویورک (به انگلیسی: New York Public Library) با بیش از ۵۰ میلیون نسخه دارایی[۱][پیوند مرده] از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های عمومی جهان است[۲].

این کتابخانه که در سال ۱۸۹۵ میلادی تأسیس شده است،[۳][پیوند مرده] در منطقه منهتن در نیویورک قرار دارد و ۳۲۰۶ کتابدار و متخصص در استخدام داشته و مجموعاً ۵۷۷ میلیون دلار هدایای نقدی دریافت نموده است.[۴][پیوند مرده]

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:۱٦ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

این کتابخانه که متعلق به کنگره آمریکا می‌باشد، با دارا بودن ۱۳۴ میلیون نسخه در رده دوم جهان از نظر تعداد منابع است[۳] و احتیاج به ۸۰۰ کیلومتر قفسه جهت ذخیره سازی کلکسیون خود دارد.[۱]

این کتابخانه شامل بیشتر از ۳۰ میلیون کتاب و اسناد چاپ شده به ۴۷۰ زبان مختلف می‌باشد.[۴] دارای بیش از ۵۸ میلیون نسخه دستنویس، بزرگ ترین مجموعه کتاب‌های کمیاب در آمریکای شمالی، از جمله انجیل گوتنبرگ (یکی از ۴ کپی کاملی که وجود دارد.) می‌باشد، شامل بیش از یک میلیون چاپ‌های دولت آمریکا،[۴] یک میلیون نشریات جهانی مربوط به سه قرن گذشته‌است. سی وسه هزار روزنامه مجلد، پنجاه هزار حلقه میکروفیلم و بیش از ششصد هزار کتب مصور کودکان را در بر دارد. دارای بیشترین مقالات حقوقی، ۴٫۸ میلیون نقشه و نت موسیقی، ۲٫۷ میلیون صوت ضبط شده، ویولون انتیک«بتز سترادیواریوس»وانواع دیگرآلات موسیقی سیمی ساخت خانواده «استرایواریوس» است. [۴]

مدیر این کتابخانه ملقب به کتابدار گنگره‌است.

نگارخانه گنجینه نقشه‌های کتابخانه

این کتابخانه بدستور رئیس جمهور وقت جان آدامز در سال ۱۸۰۰ تأسیس گردید و در همین زمان پایتخت آمریکا از فیلادلفیا به واشنگتن منتقل شد. وقتی که در سال ۱۸۱۴ نیروهای استعمارگر بریتانیا اقدام به آتش زدن و نابودی کتابخانه نمودند، کتابخانه شامل ۳۰۰۰ جلد کتاب بود. توماس جفرسون با اهدای کتابخانه شخصی خود که حاوی ۶۵۰۰ نسخه کتاب از جمله یک نسخه قرآن کریم نیز بود[۵] اقدام به احیای مجدد کتابخانه کرد.[۶]

بودجه کتابخانه در سال ۲۰۰۶ نزدیک به ۶۰۴ میلیون دلار گزارش شده، و این کتابخانه ۳٬۷۸۳ نفر در استخدام دائم خود دارد.[۳]

گنجینهٔ کتب فارسی این کتابخانه حاوی کتب ارزشمندی همچون نسخه‌های خطی اسکندرنامه نظامی گنجوی، سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار، شاهنامه فردوسی، اشعار عمر خیام، سعدی شیرازی، و تفسیر سیزده جلدی مثنوی مولانا جلال الدین بلخی اثر سید محمد تقی جعفری می‌باشد.[۷]

از سال ۲۰۰۴ تا کنون، کتابخانه ملی ایران با کتابخانه کنگره آمریکا روابط نسبتا مفیدی داشته است.[۸]

[ویرایش] استفاده از کتابخانه

کتابخانه کنگره برای کارهای تحقیقی به روی عموم مردم باز است. همچنین تورهای گردشی نیز برای بازدید در آن انجام می‌شود. برای استفاده از اتاق مطالعه و دسترسی به مجموعه‌های آن کارت عضویت کتابخانه لازم است. هر فرد بالاتر از ۱۸ سال می‌تواند با رجوع به ساختمان مدیسن کارت عضویت کتابخانه را بگیرد. اما خروج کتاب از کتابخانه فقط برای کسانی مقدور است که عضو کنگره آمریکا باشند و یا قاضی دیوانعالی کشور باشند و یا از کارمندان خود کتابخانه باشند و یا از کارمندان رسمی دولت باشند.

از سال ۱۹۰۲ سایر کتابخانه‌های آمریکا می‌توانند کتاب‌هایی که نسخهٔ دیگری از آنها در سایر کتابخانه‌ها موجود نیست را از کتابخانه کنگره در خواست نمایند.[

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:۱٥ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان"

عنوان کتابی است که اخیرا انجمن کتابداری و اطلاع رسانی قم توسط نشر کتابدار منتشر کرده است

مباحث این اثر درباره اخلاق حرفه ای کتابداران و اطلاع رسانان در سرفصلهای زیر است:
▪اخلاق، چیستی، ضرورت و فلسفه آن و مباحث وابسته
▪ حرفه و اخلاق حرفه ای و ویژگیهای آن
▪ قوانین اخلاقی، ضرورت تدوین، وجوه مشترک و چگونگی تدوین آنها
▪ اصول و قوانین اخلاقی در کتابداری و اطلاع رسانی
▪ قوانین اخلاقی انجمن های کتابداری و اطلاع رسانی سایر کشورها
▪ پیش نویس قوانین اخلاقی کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی ایران
 
از اهداف کتاب  "اخلاق حرفه ای کتابدان و اطلاع رسانان "  می توان به موراد زیر اشاره کرد:
1-     پر کردن خلا اثری که  یکجا به حوزه اخلاق کتابداران و اطلاع رسانان پرداخته باشد
2-     برانگزاندن مطالعه، کنکاش، و پژوهش در حوزه اخلاق حرفه ای  و
3-     پیشنهاد گنجاندن درسی با این عنوان در مقطع کارشناسی تا دانشجویان ا زبدو ورود به این حوزه، با مباحث اخلاقی و التزام به رعایت آنها آشنا شوند ( برگرفته از مقدمه کتاب)
افرادی که در  تالیف و ترجمه این کار گروهی شرکت داشته اند عبارتند از:
آقایان مهدی محمدی، علیرضا اسفندیاری مقدم، عبدالحسین طالعی، امیر متقی دادگر، اکبر مجیدی
خانم ها : نرگس خالقی ، مهری ایزدی یگانه و زهرا تهوری
انجمن کتابداری قم نظام نامه اخلاقی پیشنهادی را به عنوان نظام نامه اخلاقی کتابداران ایران تهیه و در این کتاب چاپ کرده است. این  انجمن انتظار دارد جامعه کتابداری ایران این مهم را جدی گرفته و نقطه نظرات تخصصی خود را در این خصوص ارائه دهند، تا بعد از  دریافت نظرات، آنرا به انگلیسی ترجمه و به سایت ایفلا ارسال کننند. یقیننا نقطه نظرات ارزشمند جامعه کتابداری به کاملتر شدن این سند ملی کمک خواهد کرد.

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:٠٢ ‎ب.ظ ] [ جمشید چایانی - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه علوم تحقیقات تهران ]

[ نظرات () ]

بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com

[ ۱۳۸٩/٥/٤ ] [ ٤:٠۱ ‎ب.ظ ] [ پرشین بلاگ ]

[ نظرات () ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه